Wednesday, January 2, 2013

Nyårsfirande och en kväll på Operan

Jag och C avslutade året med att gå på Operan och se Nötknäpparen. I den här versionen hade man tagit in Elsa Beskows kända karaktärer; Tant Grön, Gredelin, och Brun samt Fabror Blå. Vi njöt både av musiken och storyn på scen. Jättekul att gå på just denna kända julpjäs/balett. En fin kulturkväll. Det är sådant här jag tycker om att göra.

 Under pausen stosade vi runt och kom upp till Operans gyllenesal med de stora och eleganta takkronorna.

 Men även takkronan inne i salongen på Operan är en mäktig pjäs. Inte något man kan hänga vart som helst.

 Balett tycker jag är otroligt vackert att titta på. Det ser så grasiöst och elegant ut.

 Vi avslutade kvällen genom att gå till baren på Grand Hotel och ta oss varsin cocktail. Lite elegantare hotelbarer är något jag gillar att besöka. Det är trivsamt att bara kolla in folk medan man smuttar på sin drink. Även om det inte var nyårsafton ännu så fanns det ändå en och annan dam i svepande aftonklänningar som passerade baren. Vi satt vid bardisken och hade också nöjet att kolla in de duktiga bartenders medan de mixade tjusiga och spännande drinkar åt de övriga gästern.

 Nyårsafton firade vi ihop med C´s syster och hennes familj ute i Tullinge. Kvällen inleddes med att korka upp champangen. Det bästa bubblet ska man dricka först då smaklökarna är på topp.

 C tillsammans med sin lillasyster, Mia. Det blev en trivsam och mysig kväll med en hel del bus och lek med lilla Iris och Ella på 6 och 4 år. Vi trodde inte att småtjejerna skulle orka hålla sig vakna till midnatt men det var klarade de utan större problem. C var kvällens kock och lagade till vår huvudrätt medan jag hade förberett vår förrätt. Efterrätten hade vårt värdpar fixat till.

 Till förrätt blev det Blinis med löjrom.

 Det dukades fint med levande ljus. Småtjejerna fick något annat till förrätt som de tyckte bättre om.

 Till huvudrätt en alldeles perfekt risotto med lite tomat och till detta torskrygg med sparris.Otroligt gott.

 Vi gick ut och kollade på fyrverkerierna samt skålade in det nya året ute. Kortet nedan blev lite coolt för det ser nästan ut som om grenarna lyses upp av fyrverkeripjäsen men i själva verket står trädet bara i förgrunden.

Nyårsdagen blev väldigt lugn förutom mer lek med småtjejerna. Sedan fick vi låna Mia och Stefans bil för att åka och plocka upp en extra säng som vi hade stående ute hos en komis till mig. Tjejen som hyr vår lägenhet ska låna extra sängen. Vi kommer att hyra ut delvis möblerat till henne då hon gärna ville detta. Vi kommer också att plocka upp en extra soffa och en tv-bänk som vi har nere i vårt förråd till henne. Vi lämnar också våra IKEA bokhyllor och byråer som inte är värda att frakta ner. Det finns ett IKEA i Basel så det blir billigare att köpa en del IKEA prylar nytt istället för att ta med hela vägen härifrån.

Ikväll ska vi på middag hos vår vän E som också kommer bli vår allra första gäst i Basel. Biljetten är bokad och vi ser redan fram emot skidåkning i Alperna med E.

9 comments:

Taina said...

Åh jag tycker också om balett! Har inte sett Nörknäpparen men däremot Svansjön och Ivanov har ju koreograferat båda uppsättningarna.

Vad maffigt det är på Operan! Och lyxigt att sedan ta en drink på lite "finare" ställe. Helt rätt!

Tycker det är så skönt när man delar upp sysslorna vid middagar/högtider så en slipper stå och kocka allt. Praktiskt.

Har du börjat jobba än? Här jobbas det för fullt. Förutom just nu då jag har lunch ;)

Kramar!!!

Suzesan said...

Nötknäpparen som Balett så härligt. Gå på Operan var ju en bra idé.

Visst är det skönt att bara segla in så där i en bar och bara njuta av folket och stämningen. Här i stan stänger de allt så det finns inget att göra. Förr när jag bodde i Varberg så hade vi som tradition att åka färjan.På nyår.

En alldeles perfekt nyår. Bilden med trädet och raketen fick mig att säga WOW så cool.

Smart att köpa nutt och inte lägga energi på att frakta det. Du har säkert tänkt på det.. men finns det kvar med "besittningsrätt" så som man bör ha en klausul" om i andrahandskontrakt. Tänkte på det häromdan och kom på det igen nu när jag läste hos dig

God Fortsättning på 2013

Kram
/Susanne

Suzesan said...

Tillägg: Jag såg alltid Nötknäpparen på TV. Alltíd varje år. Love it. Så kul att ta in Farbror blå och & tanterna.
Kram
/Susanne

Anne said...

Håller så med dig om att lite elegantare och finare barer är jättekul att besöka, sitta där och sippa på en drink.
Jag är också väldigt svag för fina barer på hög höjd, typ sitta i en fin bar i en skyskrapa i en storstad...
Vilket fint nyår ni fick, maten ser otroligt god ut. Jag blir hungrig av att se den.
Helt rätt resonerat vad gäller Ikea-hyllor och sånt, inte värt frakta ner utan mer ekonomiskt köpa det på plats. Jag tänkte fråga dig tidigare om Ikea finns i Basel men det blev aldrig av, men nu skrev du det finns och det är ju toppen.
KRAM

Saltistjejen said...

Vad roligt att ni såg Nörknäpparen. Vi såg den på Operan för många år sedan och jag gillade den. Tror att det är vanligt att man i Sverige tar in just Petters och lottas jul i Nötknäpparen. Så även då vi såg den. Kul!
Gott nytt nu till dig och C. Er Nyårsafton såg otroligt fin och högtidlig ut. maten supergod!
kram!

Charlie sa ... said...

Ni gör alltid så trevliga saker! Älskar att gå på opera och balett. Så flott och härligt att ta en drink på Grand.

Vad fint att fira nyår med familjen - ser att ni njöt av fantastisk god mat. Ja, nu närmar det sig för er. Det blir ett makalöst år för er tror jag!

kram
Lotta

Anne-Marie said...

Det var länge sedan jag var på Operan. Minns inte ens hur det ser ut där. Tack för fina bilder från både baletten och interiörerna.
Mycket god mat ser jag att ni åt. Kunde riktigt känna dofterna ända hit till Weed. :)
Tänk så annorlunda det är att bo i en storstad jämfört med en liten "håla" som Weed med tanke på utbudet av aktiviteter. Kram!

Annika said...

Det är Pär Isbergs uppsättning på Operan. Den är ganska ny.
Kanske 15 år. Innan dess körde Operan en annan version av Nötknäpparen.
Jag har sett den otaliga ggr, och varit på Operan sååååå mkt.
Det fanns en tid då jag visste vem varenda dansare var i hela balettkåren.
Det var tider det.
OOO vad mysigt och trevligt att gå till en lyxig hotellbar för en drink. Perfekt avslut på kvällen!!
LYX!!
OCh vilken fin och trevlig nyårsafton ni hade. MUMS vilken god mat!!
Helt rätt att köpa KEA på plats. Skulle aldrig släpa sådana möbler över halva jorden om jag inte måste.
KRAMAR!!!

Desiree said...

Taina, svansjön har jag sett tidigare och den tycker jag också väldigt mycket om. Ivanov har jag inte sett. Balett är så vackert.Nej jag har inte börjat jobba ännu. Njuter fortfarande av sköna dagar med sovmorgon men på måndag är det dags att återgå till jobbet och göra min sista vecka och sedan vet jag ju inte när jag jobbar nästa gång.
Kram!

Susanne, ja en kväll på operan var underbart. Eftersom det finns så många olika typer av biljetter så behöver det inte bli så dyrt. Ett besök på operan behöver inte kosta mer än en biobiljett. Vi satt på andra raden med helt ok platser som inte alls var farligt dyra.
Tack för tipset och omtanken om klausulen i andrahandskontraktet. Ja vi har tagit med även detta. Mycket att tänka på och alltid bra med en lite påminnelse. Nu drar det ihop sig.
Kram!

Anne, ja skybarer gillar jag jättemycket. Det är så coolt att sitta och njuta av utsikten över en stad på det sättet. Känns bra att inte frakta med precis allt och känns också bra att vi kommer ha kvar ett förråd denna gången där vi kan stuva undan en del som vi inte vill ha med oss.
Det är inte alls långt till vår närmsta IKEA och det känns toppen. Inga 2.5 timmar enkel resa för kaviar så som vi hade i Alabama.
Kram!

Lotta, ja det blev Calles födelsedagspresent från förra året som vi cashade in. Jag gav honom ett presentkort till operan och bokade dessa biljetter så att vi skulle se till att utnyttja detta innan vi flyttade. Blev en väldigt trevlig kväll. Just nötknäpparen verkade vara populär bland många barn också. Många familjer med barn i olika åldrar som var där. Blev impad av de små i fyra och femårsåldrn som satt så duktigt och snällt genom hela föreställningen.
Kram!

Anne-Marie, jag tycker väldigt mycket om sådana här kulturupplevelser och just att ha möjlighet att gå på sådant här. Större kulturutbud var något vi saknade en hel del i Alabama. Även om Basel är en relativt liten stad så verkar det ändå finnas väldigt stort kulturutbud.Det känns jättekul.
Kram!

Annika, ja det stämmer väl. Du kan verkligen din nötknäppar historia. Den är ju fantastiskt fin så det är något man har glädje av att se och njuta av många gånger. Vilken av uppstättningarna tyckte du bäst om?
Ja man lär sig lite på varje flytt och inser att det faktiskt inte är värt att kånka och krångla med sig IKEA möbler runt hela världen :-)
Kram!