Monday, January 14, 2013

Bitande kall iskyla

Jag tog en paus i packandet i går och gick ut på en promenad. Packar kläder och går igenom porslin och annat i köket. Förbereder inför flyttfirman som ringde i fredags och undrade om de kunde komma en dag tidigare. Men lite paus måste man ju få ta, speciellt som solen lös och lockade där ute. Bitande kallt men också en strålande vacker vinterdag. Blev en skön långpromenad i Hagaparken och ut på isen. Minus tio grader kräver att man är både påpälsad och går raskt.

Klar blå himmel och sol som blänkte mot fönster och mot den vita marken. Aah om vintern kunde vara lite mindre mörk och bjuda på lite fler soliga dagar som dessa så skulle jag gilla vinter mer. Sådana här fina vinterdagar är inte dumma alls.

 Än så sover videungen och än dröjer det länge till våren. Det kommer ta sin tid innan det kommer knoppar på dessa kala grenar.


 Viken vid Hagaparken har varit frusen ett bra tag nu även om det var några milda dagar efter jul. Förra veckan när jag promenerade här så fanns det gott om folk som åkte långfärds skridskor. Idag låg det några centimeter snö på isen så skridskor var utbytta mot skidor. Fortfarande många som passade på att ge sig ut på en tur över isen antingen på skidor eller till fots.

 Bara till att knata rakt ut på isen. Den kändes tjock och rejäl. Jag tog mig också en promenad på isen.


 En sådan här kall dag får man antigen fota med vantarna på eller vara snabb med att fota och sedan ta på sig vantarna.

 Den bleka januari solen lyste så fint. Även om den inte var uppe så länge så kändes det fantastiskt att få känna solstrålarna på ansiktet. Väcker ändå hopp om våren längre fram. Kul att få komma ut på isen. Man får ett helt annat perspektiv härifrån. Vackert med solljuset som reflekteras i den gnistrande vita snöskorpan.


 När man kommer in är man så där rosig om kinderna och kall. Gjorde en kopp varm choklad och ett par ost mackor till mellis när jag kom in. Varm choklad hör till en sådan här riktigt kall och vacker vinterdag.
Idag inget jobb att gå till men däremot ett träningspass och sedan fortsatt packning och fix inför morgondagen då flyttgubbarna kommer. Det känns konstigt att inte vara på jobbet så här en vanlig måndag förmiddag i januari. Mysko känsla men hej och hå nu får jag se till att get busy.

12 comments:

Annika said...

UNDERBARA bilder, Desiree!!!
Fantastiskt fina.
SÅdär ska en vinter se ut, och en sådan vinter avundas jag er.
Jag älskar att vara ute i sträng kyla. Det är verkligen speciellt att komma hem efter en sådan runda.
Älskar när det biter i benen och ansiktet av kylan.
Ja, jösses, snart går verkligen flyttlasset...
KRAMAR!!!

Anne said...

Härligt vackra och inbjudande vinterbilder. Det där bleka januariljuset som man ser på flera av dina bilder, den låga solen. Det är fint, speciellt.
Varm choklad och ostmackor. Definitivt, det hör till efter en stund ute i kylan. Tänk att det är sista veckan nu.... Lycka till med allt slutfix som du har att stå i hela den här veckan.
KRAMAR

Charlie sa ... said...

Tack för bilder från mitt Edsviken!!! Skymtade min gamla arbetsplats där också tror jag ;)

Ja, så ska en vinterdag se ut. Ljuvligt!

KRAM

Anna, Fair and True said...

Vi gick ut lite sent, vid 15, och då började ju solen gå ner och det blev snabbt bara rått tyvärr :( Får vänta på nästa soliga dag.

Desiree said...

Annika, ja this one is for you girl friend :-)
Kraam!

Anne, tack så mycket. Känns overkligt att detta är sista veckan. Men this is it.
Kram!

Lotta, Edsviken är alltid fin. Jag var ju här och gick förra helgen och tyckte lika mycket om denna promenad även denna vecka. Så rogivande att gå här och njuta av den fina naturen.
Kram!

Anna, ja hoppas ni snart får njuta igen. Idag har det varit riktigt vackert också. Jag har kunnat njuta lite av det då jag kunde ta mig en promenad under lunchen eftersom jag inte jobbade idag. Ha det gott.
Kram!

Suzesan said...

FINA bilder. Ojoj vad tiden gått fort. TÄNK att det redan är dags. Att flyttlasset går nu. Kör de hela vägen ner??

SER en framemot att få läsa om hur det går på nya hemorten. Känns kanske lite sorgligt och vemodigt samtidigt som spännande.

Januariljus är häftigt och så där så som jag kallar ivrigt nyvaket och ändå lite mystiskt magiskt.

Jag gillar när det är bitande kallt om jag själv planerat att gå i sånt väder och är klädd för det. Annars kan de vara jobbigt. Om man GLÖMT vantar tillexempel vilket jag ofta gör. Jag mår så bra efter en promenad i kyla. Alltid andfådd när jag kommer in. Fast jag har iofs fyra våningar upp till mig. UTAN hiss.

Lycka till nu med flytten

Kram
/Susanne

Saltistjejen said...

Så vackert! Jag blir avundsjuk! Här har vi mildväder...
TÄNK att det redan är dags! Flyttgubbar som kommer. Pirrigt!
Kram!!

Charlotta said...

Herreminje, kan inte förstå att du flyttar så snart! Måste kännas otroligt spännande och kul, vad mysigt du och C komer att ha det!

Själv ligger jag hemma med influensa, men jag hoppas verligen att jag ska vara på benen snart igen. Så tråkigt att bara ligga hemma...

Kram!

Victoria said...

Så fina bilder!
Tänk att att det bara är en vecka kvar, så himla spännande!!
Ska du döpa om bloggen? Kanske... Beautiful Basel?;o)

Kramar//Vic

Desiree said...

Suzesan, tack. Ja vantar får man se till att inte glömma i sådan här kyla. Tyckte det var riktigt skönt med min promenad som jag fick. Ja nu går flyttlasset och de kör ner allt med lastbil som beräknas anlända i slutet på nästa vecka.
Det känns väldigt spännande.
Kram!

Saltis, yes pirrigt är ett ord som summerar vad jag känner just nu väldigt bra.
Kram!

Charlotta, nej vad trist att du fått influensa. Krya på dig. Ja hoppas du snart mår bättre. Jepp nu är det dags att packa ihop hemmet och skicka ner det till Basel.
Både pirrigt och förväntansfullt.
Kram!

Victoria, jag har funderat en hel del på detta med namn på nya bloggen. Har insett att eftersom vi kuskar jorden runt så kanske jag borde sats på något som jag kan ha vart jag än hamnar och befinner mig. Jag satsar på något sådant. Kommer mer info och länk till nya bloggen framöver.
Kramar!

Liz said...

Otroligt vackra bilder! Sa det ar redan dags for flytten denna vecka?! Spannande och mycket att se fram emot! Lycka till med allt, stor kram!!

Anna, Fair and True said...

Ang namn på nya bloggen... Kanske Sweet Home Earth eller Sweet Home World eller Sweet Home Globe. Alternativt Swede in the World :)