Friday, December 14, 2012

Galleri Fredag

Temat för dagen från Västmanländskan är kort och gott lucia. Igår var det lucia och det firades både stort och smått. Att det var en speciell dag märkte jag redan på morgonen då jag väntade på bussen. I den stora rondellen vid busshållsplatsen hade man satt ut marshaller runt hela rondellen. Fint! 

På jobbet hade vi lussefirande med ett eget litet luciatåg kl 15. Sorl och prat tystnade då belysningen släcktes. Skenet från luciakronan fladdrade i den mörka korridoren och man hörde tonerna av luciasången de sjöng med klara stämmor.

Litet luciatåg men det var väldigt vackert och stämningsfullt. Lucia kommer med sång, ljus och hopp i midvintermörkret.


Efter framförandet så bjöds det på lussefika med lussekatter, pepparkakor och kaffe. 
Förra året var vi och lyssnade på en luciakonsert i Katarina kyrka. Att just uppleva lucia i kyrkan är något som blir ännu mer speciellt. Känns än mer högtydligt och stämningsfullt.

Idag fortsätter snöflingorna att dala ner utanför fönstret. En vit jul blir vi nog garanterade.

8 comments:

Annika said...

Ahhh, ni har en december to remember hemma. Helt perfekt.
OCH vad trevligt och fint med lucia på jobbet.
Vilket vackert TÅG!!
Förstår att du njöt.
Ja, att se lucia i kyrkan är ngt alldeles speciellt.
OCH tänk att ni antagligen får en vit jul.
UNDERBART!!
Kram!!

Desiree said...

Annika, tydligen börjar det bli en trend med vita jular. Detta är tredje vita julen under de senaste fyra åren. Man kan tycka att världens klimat håller på att bli varmare men här i Sverige så känns det inte alls så utan tvärtom. Nu är det långa kalla vintrar som gäller.
Kram!

Saltistjejen said...

Härligt med Luciatåg på jobbet!! Det hade jag också gärna haft. :-)
Kram och ha en fin helg nu!

Karin said...

Ser väldigt fint och stämningsfullt ut. MEN. En enda lockande lussekattbild till så rämnar min goda karaktär och jag beger mig till närmaste Seven Eleven och köper ett halvdussin och hetsäter dem...

Anne said...

Himla mysigt med marshallerna i rondellen, det får fixarna pluspoäng för. Mysigt och med lucia på jobbet.
Måste fråga, bilderna på luciatåget. Hade du din vanliga Panasonic? Inställning? De är fantastiskt fina, klara och inget brus alls. För mitt öga ser de systemkamera-aktiga ut.
Vad har du för helgplaner förresten?
KRAM

Charlie sa ... said...

Den perfekta december i år skulle jag vilja säga! Alla sinnen får sitt. Lucia i mitten av månaden och som markerar sista veckan och dagarna innan jul är så speciellt. Jag tror vi alla har starka och fina minnen från Lucia.

Tack för dina vackra bilder!

Kraam!

Västmanländskan said...

Vackra luciabilder! Jag riktigt känner stämningen.

Jane said...

Mysigt med lucia pa jobbet. Ha en riktigt god jul!
Kram!