Thursday, November 29, 2012

December

 
Snart är vi där, inne på sista månaden på året. Slut spurten med betoning på spurt för denna månaden brukar swisha förbi i snabb fart. Allt det där sista som ska hinnas med innan året når sitt slut. Men december är en ganska mysig och trevlig månad. Det händer mycket som man kan se fram emot lite extra. 

Ljus: Jag ser fram emot att få fira första advent på söndag. Ta fram min advenstljusstake och tända allra första ljuset.

Julpynt och dekorationer: Jag blir glad av alla vackra julpynt som lyser i hemmets fönster och som tindrar och glittrar på stan.

 Lucia: Ser fram emot Lucia firande med vacker sång och klassiska julsånger. Tycker nog allt att Lucia är extra stämningsfullt i kyrkan. Det blir dessutom sådan vacker akustik i en kyrka.Även om jag inte är direkt religös så tycker jag om att lyssna på advenstskonserter och Lucia sång i kyrkor. Det blir lite extra stämningsfullt.


 Julbak: Älskar doften av nybakat, doften av julkryddor som sprider sig. Saffran, nejlikor, kanel, kardemumma, apelsin och choklad. Julpyssel och julbak sprider värme i köket och trivsel i hemmet.


Julmarknader: Är alltid kul att gå på. Startskottet går nu till helgen för flera stycken. Vill gärna komma iväg och kolla in vad som finns. Godsaker, stickat, pyssel, vackert hantverk, en kopp glögg att värma sig med och julstämning som sprids. Kanske ett par julklappar som kan hittas och inhandlas.

Öppen spis eller brasa: Kryper väldigt gärna upp och värmer mig om jag får chansen. Vill sitta nära ljuset och värmen gärna med ett glas gott rödvin.

En god kopp kaffe: Bästa sättet att starta en mörk och kall december morgon. Inte bara för att det är gott utan känns helt nödvändigt så här års. Extra mycket ser jag fram emot min godaste kopp kaffe på veckan om jag får möjlighet att cykla till mitt favoritcafé och få njuta.

Festligt: Sist men absolut inte minst så är december månad en festmånad. Man firar och man glädjs tillsammans. Julfester och glöggpartyn avslutar året. Som sista fest med ordentlig slutkläm är ju självaste nyårspartajet. Att få fira ett gott avslut på det som varit och fira och välkommna det nya året, med bubbel, glitter och god mat.


7 comments:

Miss Marie said...

Håller med om allt! December är en mysmånad! :)

Taina said...

Skriver under på allt Desiree! ÄLSKAR denna månad jag med och den GÅR fort. Mycket stök och sedan POFF borta!

Vi har pyntat lite men inte så mycket än, men i helgen blir det ett rejält race. Och pepparkaksbak!

Kramar!!!

Annika said...

ÄLSKAR december.
För mig tror jag nog att det är den bästa månaden på hela året.
Jag är galen i den.
Tycker illa om att den går så fort.
Nu gäller det att NJUTA!!
Kramar!

Anne said...

Håller med till punkt och pricka! Det är kärlek och glädje denna månad, underbar tid faktiskt. Mys mys för alla saker du räknar upp här.
Däremot...januari, urk det är nog årets värsta månad tror jag.

KRAM

Monica said...

December är en festmånad som du säger, det behöver vi, inte bara traditioner utan känna att vi unnar oss och njuter hela månaden och sedan går själva julhelgen ganska snabbt förbi men då är det skönt om man hunnit ta till vara på hela månaden före trots att en del blir upprörda att vi börjar för tidigt med julen men sånt bestämmer man själv:-), nu behöver vi allt ljus som finns och faktiskt tyckte jag det var lite kul med snön, var vackert tidigt imorse med den. Och hoppas du hinner njuta på ditt favoritcafé:-)!

Charlie sa ... said...

Superhärligt. December är en fin månad!

Tycker om allt du skriver om ;)

Kram!

Desiree said...

Marie, ja gäller att njuta nu för januari är dessto tyngre och mindre rolig.
Kram!

Lotta, tack. Ha en fin dag.
Kram!

Monica, tack. Helt rätt. Gäller att ta vara på hela månaden eftersom julhelgen brukar gå otroligt snabbt. Man behöver allt ljus man kan få så här års.
Kram!

Anne, jag känner som du att januari är en tung och jobbig månad. Den brukar kännas som en lång månad efter en rolig helg.
Men nu får man njuta och ta vara på alla mysiga stunder man kan få.
Kram!

Annika, jepp vet att det är din favvo månad. Den är supermysig. Man får ta vara på alla roliga och mysiga tillfällen man kan få.
Kram!

Taina, åh pepparkaksbak. Det blir riktigt mysigt och sedan kommer ditt hem dofta underbart gott.
Ha en skön helg.
Kram!