Thursday, October 11, 2012

Fredags Galleri


Andra fredagen i oktober och andra temat för denna månad som är Kväll. Nu kommer kvällen allt tidigare med stormsteg. Fem minuter tidigare för var dag som går på dessa nordliga bredgrader. Kvällsljus och skymingsljus är en av de vackraste tidpunkterna under dagen om man gillar att fota. När skymingen sänker sig framträder allt på ett vackert och mjukare sätt. Skuggspel och ljus som reflekteras på vattenytor.

 Götgatsbacken i skymningen.Globen som lyser i just sin färg för kvällen. Den belyses ju med olika färger beroende på vad som pågår där just för kvällen. Stadsliv i kvällsljus med gatlampor som tänds och trafikens ljus i olika kulörer.

 Skuggspel i skymingen. Stockholms spiror och torn blir till mörka siluetter i rätt motljus. Stockholm är fullt av gamla fina byggnader med spiror och torn.


 Kväll i Frösunda. Tycker om hur det lyser mjukt och inbjudande i alla hem.


 Älskar att tända ljus speciellt så här om hösten. Då kvällen är kylig ute och mörkret sänkt sig kryper jag upp i soffan och tänder mina ljus. Då infinner sig kvällsron.


 
Den spretiga IKEA lampan med alla sina tentakler som vi köpte i USA har fått följa med över Atlanten och den lyser vackert nu om kvällarna. Den ger precis rätt sort mjukt ljus. Just punktbelysning är A och O för trivsel och mysfaktor i hemmet.

 Vackert rosa skymningsljus över kanalen mellan Hammarbysjöstad och Söder.


 Solens allra sista strålar när skymingen faller på nu när vi var i Alabama. 


En sista skymningsbild från Hammarbysjöstad.

Fredag idag och första riktigt kyliga höstmorgonen. I morse var det endast noll grader ute. Strålande vacker morgon med klart väder. Det var nätt och jämt att solen gått upp då jag cyklade iväg i morse vid 07. Jag cyklade och tog mig en fredagskaffe på V.Street Coffee. Extra gott med en varm kopp kaffe då man cyklat i kyla. Vantar och mössa är ett måste. Det hade även behövts ett par extra sockor i gympaskorna kände jag. Älskar fredagar och älskar Stockholm lite extra mycket när solen lyser och får stan att lysa upp på det här sättet.

23 comments:

Karin said...

Härliga kvällsbilder!

Annika said...

Fina kvällsbilder! Det finns nog ingen som inte tänder ljus om kvällarna nu :-).

Charlie sa ... said...

Så otroligt vackert! Du kan som i gen annan fånga skymning och kväll. Det blir alltid magiskt! Vackra Stockholm. Jag måste också skriva hur fina bilderna från Steninge är. Oj, vad jag saknar att vara där! En favorit, en riktig pärla inte så långt från Stockholm.

Grattis också till de vackra bilderna i Stockholmsboken!! Du är fenomenal Desirée. Jag har nu den på min lista!

Kram och ha en riktigt skön fredag!

Lotta

Taina said...

Desiree, Desiree vilka magiska bilder! Vet inte vilken av dem som är min favorit. Kanske den första? Eller den sista? Ja jag vet inte.

Visst är det vackert med skymning. Jag minns också att jag tog gärna kvällspromenader för att "kika" in i fönser. Ja inte ställa mig precis vid fönstret. Här ser du inte lika många fint pyntade fönster eftersom det saknas ofta fönsterlampor som annars lyser upp så trevligt.

Fredag! Jippiii! Ha en underbar helg!

Kramar!!

Millan said...

Vackra foton som alltid! Och vad mysigt det later med din fredagskaffe!! Ha en jattefin helg vannen.
Kram!

Äventyret framtiden said...

Så mycket vackert och stämningsfullt på en och samma gång:)

Annika said...

Mmmm...Desiree...vilka BILDER!!
Älskar dem alla!!
Precis, den där timmen i skymningen kallas ju the magic hour. Jag har en app på min iphone som heter just magic hour där man ser då den börjar pch slutar. Solnedgång och uppgång.
ÄLSKAR skymningen!
Stockholm bara tigger om att få bli plåtat i skymning och gryning. OOO vad du fångat det BRA!!!!
Ha en fin helg!!
KRAM!!!

Annika said...

Bild nummer 3 är nog min favvis, förresten. SÅ jävla SNYGG. HUR har du fått till den?
Var har du stått?
Eller har du redigerat den?
Den är coolare än cool, vackrare än hacker!!!
Kram igen!!!

Annika said...

GUD vad jag babblar, jag menar den med stadshuset, riddarholmskyrkan och de andra tinnarna.
TOP of the line!!

Desiree said...

Karin, tack.

Annika, nej levande ljus kan man inte få för mycket av så här års.

Lotta, tack så mycket. Steningen är en fin pärla som ligger på lagom avstånd från Stockholm. En perfekt dagsutflykt. Boken är jättefin som sagt med väldigt många fina och inspirerande bilder. Ska nog hem och bläddra lite till i den ikväll.
Kram!

Taina, jag förstår precis vad du menar med att kika in lite och kolla in hur mysigt det ser ut. Det kunde man inte alls göra på samma sätt i USA då de flesta hade fördraget och persiennerna nedrullade hela tiden.
Kram och trevlig helg.

Millan, tack. Jag måste erkänna att jag gillar min lilla fredagsritual som jag unnar mig. en liten grej som betyder mycket.
Kram!

Pettas, tack.

Annika, tack vännen. Nej jag har faktiskt inte redigerat den. En sommarkväll när solen stod perfekt och jag befann mig vid slussen. Verkligen coolt när man bara får till siluetterna så här. En av mina favvo bilder av Stockholm.
Kram!

Fröken fräken said...

Desiree, va du är duktig på att fota. Jag älskar dina bilder. Ja nu är det hög tid att ta fram mysljusen på kvällarna, jag tänder ljus även på morgonen.
Ha en bra helg!
Kram!

Anonymous said...

Åh, vilka vackra foton! Såå fina! Det jag föll för mest är det med spirorna i det gula ljuset, känns nästan lite orientaliskt. /Penny

ByFånen said...

Visst ÄR det magiskt när man är på precis rätt ställe i precis rätt ögonblick. Tyska kyrkan är min favorit!

Channal said...

Underbara bilder! Stockholm är fantastiskt!! Fin kväll till dig! KRAM Anna

Bella said...

Så otroligt vackert!! Dina bilder är magiskt fina :)

Första gången jag kikar in här och kommer absolut tillbaka till din trevliga blogg!

Ha en trevlig helg!

Kramar Bella

Västmanländskan said...

Vilka fina Stockholmsbilder! Vacker när det skymmer.

Desiree said...

FrökenFräken, tack vad kul att du gillar bilderna. Ja där sa du något som jag tar till mig. Ljus på morgon ska jag också börja med. Låter himla mysigt att starta dagen på det sättet.
Trevlig helg.

Penny, tackar.
Trevlig helg

Byfånen, ja detta är en av mina bästa sommarbilder.

Channal, tack och detsamma till dig.

Bella, tack så mycket. Blir jätteglad av din trevliga kommentar :-)
Trevlig helg

Västmanländskan, ja Stockholm är lite extra vackert i kvällsljus.
Trevlig helg.

Charlotta said...

Suoerfina bilder! Jag tycker det är så mysigt med hösten när det blir mörkt och man får vara inne och tända ljus. Älskar det.

Kram!

Anonymous said...

Dessa bilder får en verkligen att tänka: Stockholm stockholm stad i världen.. :)
FIna bilder, får mig att längta hem litegranna :)
Hoppas du får en trevlig helg!
Ann

mammaxtre said...

Vilka fina bilder på vår vackra huvudstad. Jag har inte fingertoppskänslan (ännu) när det gäller att ta kvällsbilder. Får aldrig till det. Vill dock få till det som du.

Ha det gott

Anonymous said...

Desiree, I don't speak Swedish but I think I gathered that you lived in Nicaragua from 1987-1990 and that your favorite teacher was mr ruehmling. I also lived there 1989-1990 and mr ruehmling was the best teacher I have ever had. Have you ever heard any information about what happened to him? Thanks

Christina said...

Vilka vackra bilder!! Du är så duktig med kameran!
Kram!

Victoria said...

Superfint!! Dina bilder är verkligen fantastiska" Kramar!/V