Monday, July 9, 2012

Under Stockholms Broar

Det är helt klart underskattat att turista i sin egen stad. Något man aldrig riktigt gör men som man borde göra oftare. I fredags bestämde vi oss för att ta och hoppa ombord på en av Stockholms sightseeing turer nere vid Strömkajen. Vi köpte biljetter till en tur som heter "Under Stockholms Broar". Under ca 2 timmar färdas man runt på Stockholm vattenvägen och passerar ca 15 olika broar och två slussar. Man får höra intressanta detaljer och kuriosa om olika delar av Stockholm samt en del om kända personer från staden. Jag tycker turen gav väldigt mycket och jag lärde mig en hel del nya saker. Dessutom var det väldigt trevligt att färdas på vattnet. Man upplever Stockholm på ett nytt sätt och ser det utifrån nya vinklar då man färdas vattenvägen. 

 Passerade den söta Djurgårdsfärjan. Dagen var perfekt för en båtutflykt av det här slaget. Solen sken och det var en varm och skön dag. Vi lyckades får bästa platsern längst bak utomhus som är perfekta om man vill fota mycket.

 Många vackera vyeer av Stockholm. Passagerare hämtades också upp från Nybroplan innan båten svängde ut på mer öppet vatten.


Härliga Gröna Lund.


 Första slussen vi passerade var just "Slussen". Jag fick en sådan där fånig aha-upplevelse. Jag har liksom aldrig tänkt på Slussen som just en sluss för att jag aldrig passerat den båtväg. För mig har det tidigare bara varit ett namn på en plats men nu uppfattade jag dess rätta betydelse. Lite knäppt men ibland behöver man se och uppleva saker för att uppfatta dem till fullo.


 Ståtliga Prins Carl Philip ångbåten var ute och åkte.


 En av de många broarna vi åkte under var Västerbron. Stockholms längsta bro. Den är bra mycket mäktigare och häftigare då man ser den från vattnet så här. Fortsatte sedan förbi Lilla och Stora Essingen. Passerade Reimersholme.En plats i Stockholm man sällan besöker. Det finns fortfarande många delar av Stockholm att upptäcka fast man bor här.


 En söt liten bastuflotte.


 Västerbron med statshuset i bakgrunden. Vackert. Stockholm är en vacker stad både från land och från vattnet. Det kallas ju även nordens Venedig och man förstår varför då man färdas så här på vattnet under alla broar.

Den andra slussen som vi passerade var Hammarby slussen där vi bor. 


 Lite roligt att faktiskt åka förbi i kanalen precis utanför där vi bor. Här passerar vi vårt hus. Coolt.

Det var en underbar tur och alldeles lagom lång. Väldigt trevligt. Rekomenderas varmt både av er som är här i Stockholm som turister och för er som är Stockholmare. Vattenvägen ger en ny bild och ny upplevlese av Stockholm. Man lär sig mycket om sin stad genom att turista på det här sättet eller genom att leka turist på hemmaplan. Det finns fler guidade båtturer som jag kan tänka mig att prova på under sommaren så jag hoppas att det blir fler tillfällen till detta. Det kostar inte så mycket och är verkligen värt priset. På sista bilden här har vi precis passerat Saltsjökvarn och är på väg tillbaka mot Strömkajen.

9 comments:

Miss Marie said...

Alltid mysigt att turista i sin egen stad! Ser ut att ha varit en underbar båtutflykt.

Millan said...

Det dar sa himla mysigt ut. Mina barn skulle alska en sadan tur. Jag har tankt kolla upp lite turistaktiviteter for var hemresa nasta vecka for jag kanner att barnen borjar bli sa stora nu att de skulle uppskatta lite utflykter runt om i Goteborg.

Ser ut som om ni anda har ratt fint vader?! I alla fall ser det soligt och fint ut pa dina foton ... Det verkar vara lite spritt med vadret i sverige for i goteborg verkar det mest regna :-(

Kram

Charlie sa ... said...

Jag tycker mycket om att turista så här. Tog en tur till Slottet sist. Stockholm är fantastiskt att se från vattnet. Precis som du skriver, finns det platser man sällan är på eller missat helt. Reimersholme är en sådan plats ;)

Vilken härlig båttur ni fick!

Kram!

Saltistjejen said...

Visst är det härligt att turista i sin egen stad!! Man upptäcker och lär sig nya saker och platser hela tiden. Tyvärr blir det sällan och när det blir är det oftast då man har besök som man gör det tillsammans med. Här har vi mest turistat när vi haft familj eller vänner som kommit och velat göra något särskilt och då har vi hängt med. :-)
Att se Stockholm från vattnet är otroligt härligt. Jag paddlade Kungsholmen runt ett par ggr när vi bodde i S-holm och bara det var skoj! Några vintrar när det var riktigt kallt åkte vi även långfärdsskridskor från sa'n till Sigtuna. Då såg man ju en del av norra staden från vattnet/isen.
Och som barn seglade jag ibland med kompisar in i Stockholm. Mins särskilt en gång då vi förtöjde alldeles intill Gröna Lund och gick it på kvällen. Oj DET var paradiset för en typ 9-åring...! ;-)

Haha roligt att du aldrig tänkt på att Slussen är en sluss!! :-) Jag har själv brukat tycka det varit fascinerande att kolla in vattenståndet där vid Slussen. Man kan ju göra det. Men kanske beror min vetskap om att slussen är just en sluss på att vi dels hade båt när jag växte upp så jag hade ju slussat en del ggr, lus att jag växte upp i S-tälje som ju är byggt kring sin sluss. Så just slussar var något jag var så "van" vid redan som liten. :-)
Tack för dina fina bilder!
Kramar!!!

Desiree said...

Marie, ja det var hur mysigt och trevligt som helst. Det finns som sagt fler olika turer som jag är sugen på att prova på. Rekomenderas för både turister och icke turister :-)
Kram!

Millan, ja kör gärna en sådan tur i Göteborg. Det gjorde vi faktiskt då vi bodde där och jag tyckte mycket om den också. Jag tror dina barn skulle gilla detta. Hoppas ni får bättre väder i Göteborg snart här framöver. Ganska ok i Stockholm nu. KOmmer någon enstaka skur men i stort sett fint väder även med lite värme senaste tiden. Underbart :-)
Hur länge stannar ni i Göteborg på semester?

Kram!

Lotta, jag gjorde precis som du tipsade om och gick till turist centret som ligger på Vasagatan och plockade på mig olika broshyrer. Det finns massor med tips och aktiviteter som pågår som man får reda på via dessa. Det var jättebra tips och inspiration jag fick från dig sist. Jag vet att Annika också provade på att ta en av dessa båtar och gillade det mycket. Hon rekomenderade mig att ta en tur så det var precis det jag gjorde.
Kraam!

Saltis, det är riktigt kul att turista i sin egen stad. Något man borde ta sig tid till även om man inte ha besökare. Också bra att reka lite inför framtida besök. Jag har upptäckt många fina smultronställen genom att gå på lite upptäcksfärder och testa saker som denna båttur. Stockholm är en fantastisk stad på många sätt.
Kram!

Victoria said...

Den där turen åkte vi också för ett par år sedan, den är väldigt trevlig och som du skriver ser man plötsligt allt på ett annat sätt, fast man kanske bott i Stockholm hela sitt liv!
Kram!

Christina said...

Visst är det härligt att turista i sin egen stad! Håller med om att det gör man för sällan, man blir väl hemmablind kanske...
När jag precis hade träffat maken och jag bodde i Uppsala och han i Stockholm så "turistade" vi mycket i våra städer. Bland annat tog vi den här turen, Under Stockholms broar, den var underbar!
Kram!

Desiree said...

Victoria,vad kul att du också provat den och gillade turen. Vi har ju sett hur sightseeing båtarna passerar förbi oss utanför Hammarbysjöstad på kanalen och det var då tanken väcktes och sedan sa Annika som sagt att hon åkt med en av dessa då hon var här och att det var riktigt trevligt. Så jag bestämde att det här måste jag ju prova på. Ångrar mig inte.
Jättekul att få se Stockholm från vattensidan och se hur de olika stadsdelarna hänger ihop.
Kramar!

Christina, ja det är väl så att man blir hemma blind. Kanske är det mycket annat som drar så att man aldrig tar sig tid till att turista i sin egen stad. När vi bodde i Södern i USA så åkte vi ju ofta på både korta och längre road trips och nu när vi flyttat hem så har jag fått upp ögonen för Sverige på ett annat sätt och insett att det finns massor med ställen och saker att upptäcka även här. Kul för då har ni fått se en hel del i både Stockholm och Uppsala.
Kram!

Anna, Fair and True said...

Jag har också åkt den en gång med utländska besökare och tyckte också det var coolt att slussa. Hade nog inte heller tänkt så mycket på Slussen som en sluss innan dess :)