Wednesday, June 27, 2012

Svängig Jazz en sommarkväll

 Det har varit fullt upp här senaste dagarna. Jag har kommit hem sent och helt enkelt inte haft tid att lägga upp något på bloggen. Igår kväll var jag och lyssnade på skön svänig jazz på National Museum. De anordnar ett antal sommar konserter där och igår var det Rigmor Gustavsson som jag gillar mycket som spelade. Jag stod lite i valet och kvalet om jag skulle gå för jag kände att det hade blivit rätt sent kvällen innan dess då jag hade tjejkväll med några av mina bästa vänner som jag inte träffat på ett tag. Men jag är väldigt glad att jag valde jazzkvällen med Rigmor. Det är precis sådant här som man blir glad av. Livet handlar om de där små avstickarna man gör från den inrutade vardagen. En detour förgyller och ger en glädje.


Det var väldigt coolt och samtidigt intimt att ha denna konserten på just Nationalmuseum.Läcker lokal och akustik. Det fanns både stolar uppställda i övre hallen och sedan kunde man sitta på kuddar som de lagt ut i trappen. Jag valde att sitta i trappen. Kändes både mysigt och avslappnat. Sådan skön gung i Rigmors låtar och toner. Gillar att Stockholm har så stort kulturutbud. Jag gillar att gå på olika kulturevenemang som teater, konserter och utställningar. Detta var något jag saknade i Birmingham, Alabama. Önskade att det fanns mer sådant på ett lätt tillgängligt sätt som här. 


Vi har också hunnit med en snabb vända till nya hemmet för att mäta lite. Kom på att det var en hel del mått vi skulle ha glädje av så att vi kan börja plannera lite smått hur vi ska möblera. Vi ringde ägarna som bor där nu och fick komma förbi en snabbis med måttband. Känns bra att ha fått dessa mått. Känns roligt att kunna påbörja plannering av möblering. 

 Hade en jättetrevlig kväll i tisdags också med the girls. God mat och mycket prat blev det. Några av oss slog följe och bestämde oss för att promenera en bit hemmåt genom stan. Jag hade cykeln med gick med dem och ledde cykeln brevid. Vi hann precis ta avsked någonstanns vid Hornstull och jag hade precis hoppat upp på cykeln då himelen öppnade sig och det öste ner. Nästan så att det kändes som en tropisk storm. Jag blev dyblöt på bara några minuter. Det var som om man hade klivit in i duschen. Det enda man kunde göra vara att kapitulera och inse att man skulle bli helt blöt. Kom hem och såg ut som en dränkt katt. Länge sedan jag blev så totalt blöt från topp till tå. Skorna lär inte torka på flera dagar med tanke på att jag var tvungen att cykla genom gigantiska vattenpölar och annat vatten som forsade fram på gatorna. Nu tycker jag att det räcker med regn på ett tag. Lite mer sol och sommarvärme tack.

Idag lyser faktiskt solen. Låt oss hoppas att the rainy days are over.

7 comments:

Annika said...

Idag skiner verkligen solen från en molnfri himmel. Inte dumt.
Härligt.
Ska GÅ Kungsholmen runt.
Sen träffa en kompis i em.

Vad mysigt det måste ha varit vid nationalmuseum, fin konsert och vacker kväll.
Sthlm har verkligen ett rikt kulturutbud.

IDAG håller vi tummarna för SOL hela dagen!!
Kramar!!!

Miss Marie said...

Åh, såna där konserter är ju de bästa, så avis på dig! :)

Charlie sa ... said...

Jag har varit på några event på Nationalmuseum. Helt underbart. Så roligt att du gick och fick njuta av jazz i en vacker miljö
Fenomenalt att ha så nära till kultur som Stockholm med omnejd bjuder på.

Tjejträff är SÅ roligt. Två fina dagar och lite fix inför nya lägenheten. Läckert!

Så härligt med sol också!

Ha en jättefin dag

Kram!

Desiree said...

Annika, ja idag ser fint ut. Tror det kommer bli en väldigt fin sommardag. Låter superskönt med en riktig långpromenad som ni ska ta. Ha en bra dag. Fick du mitt sms?
Kram!

Marie, ja helt underbar. Jag njöt till fullo. Visst inte ens att de brukade ha sommarkonserter där men ska hålla koll på detta framöver.
Kram!

Lotta, tack. Känns helt rätt att köra lite sådana här sköna kvällar med roliga saker nu när det är sommar.
Kramar!

Marianne said...

Vad härligt med jazzkonsert på Nationalmuseum! Ja det där är någonting jag saknar också, tror det bara är i Stockholm som kulturutbudet är så där lättillgängligt. Här i Älmhult är det typ Diggilo med schlagerpopstjärnor ... INTE min tekopp, om man säger så : ) Men den här konserten hade jag gärna gått med på. Har på hennes låtar i bakgrunden nu.

Kram och hoppas nu att solen håller i sig.

Desiree said...

Marianne, kul att du också gillar hennes låtar. Jag känner mig lyckligt lottad som bor i en stad där det finns ett stort kulturutbud.
Kram!

Saltistjejen said...

Visst är det just sådana där små extra saker som förgyller! Det är DEM man minns sedan och ofta ofta är det så att man FÅR energi av dem även om det kan innebära att man måste vara uppe lite längre eller så.
:-)
Hoppas ni får sol nu och mindre regn!
Kram!!