Monday, June 18, 2012

Sol vind och vatten

Här om dagen eller om det var för någon vecka sedan då det var en solig och fin sommardag tog jag och gick en promenad kring vårt närområde här i Sjöstan. Jag tänkte ni kunde få hänga med på min runda och få en sista glimt av Hammarbysjöstad innan vi flyttar härifrån. Namnet känns helt rätt för här är man omgiven av vatten på alla håll och kanter. Älskar det. Man kan ta båten över kanalen för att komma upp på Söder. Man kan också ta båten ända in till Nybrokajen och hamna mitt i stan om man önskar eller hoppa av på Djurgården vid Gröna Lund på vägen om man önskar.

 
Vi satte oss ju precis utanför vårt hus som ligger längst ner precis där kanalen börjar. Det passerar rätt mycket olika båtar här en vanlig sommardag. Stora som små, de med segel och de med motor, privatbåtar och turistbåtar samt någon ångbåt då och då. Strax nedanför bron som ni ser ligger en sluss. Bron öppnar de med jämna mellanrum sommartid för att släppa in och ut segelbåtar med mast som inte tar sig under annars.

 Det finns även gott om små konstgjorda vattenstråk som är vackra som dekoration. Vintertid brukar barnen i området till och med åka skridskor på dessa småisar som bildas här.


 Förutom allt vatten är det också lummigt och grönt. Det är nära till friluftsområden som Nacka reservatet. Här har man både närheten till city och till naturen vilket gör Hammarbysjöstad till ett väldigt attraktivt område.


 Det finns fullt med båtplatser för de som bor här och olika bryggor som man kan gå ut på och sitta och lapa sol eller bara njuta av de vackra vyeerna.

 Fiskmåsarnas skrin är något man vänjer sig vid och något jag tror att jag till och med kommer att sakna då vi flyttar härifrån. Det är ju ett tecken på att man bor nära öppet vatten när man kan höra dem.


 För den som gillar båtar finns det en hel del att kolla på här.


 Finns även en hel del rätt cool arkitektur som denna byggnad. Husen har byggts i olika stil med olika färger och fasader. Jag gillar just att det inte är likformigt. Vet inte när sjöstaden började byggas men tippar på att det är ca 10 år sedan. 2017 har jag för mig att jag läst att det allra sista ska vara slutfört. Men området känns som om det redan är väl etablerat och är långt från byggarbetsplats utan rätt färdigställt. Det är bara allra längst ut som det fortfarande byggs en del.



 Hammarbybacken ser man från de flesta håll här i sjöstaden. På vintern är det slalombacke och om sommaren är det utförsåkning på cykel som gäller. De som kör mountainbike tar liften upp med sina cyklar sommartid. På vintern finns till och med pubar och caféer som kör med after ski som koncept. Det känns rätt exotiskt som om man bodde på en skidort ibland då det kommer ungdommar på spårvagnen på väg till backen med sina snowboards.

 Gammla Luma fabriken som tillverkade glödlampor är en av våra närmsta grannar. Vi har faktiskt varit uppe i tornet en gång då DN anordnade något som de kallade Stockholm från ovan och folk fick gå upp och in i flera av Stockholm högre byggnader.



Detta är alltså våran Sjöstad som vi bott i snart två år. Nu blir det dags att avsluta vistelsen här snart och bli Solnabo. Men vi ser fram emot detta och är övertygade om att det kommer ha sina fördelar och en hel del vackra omgivningar det också. Det gäller bara att hitta lite nya smultronställen. Igår var vi som sagt ut en sväng och kollade igenom våra kartonger. Det fanns en hel del som vi packat ner i all hast då vi lämnade huset i Alabama och som nu legat orört i två år som vi inte kommer att behålla. Nästan skrämmande hur man totalt kan glömma bort vad man har och hur lite man saknar. Man inser att man lätt har alldeles för mycket saker. Flytta är inget jag ser fram emot för det är otroligt jobbigt men det medför alltid en väldigt positiv sak, man måste gå igenom sitt bohag och får chansen att rensa. Det känns otroligt skönt att faktiskt göra detta med jämna mellanrum.

7 comments:

eastcoastmom said...

Närheten till vatten är vad jag saknar här i Madrid. Det ser fantastiskt ut i Sjöstaden! Liknande områden finns i Köpenhamn och Malmö.

Annika said...

Sjöstaden är UNDERBAR, och jag förstår verkligen att den är så poppis. Vackert och nära till hela stan.
Ni kommer nig att sakna det. Men Solna är ju faktiskt sgs stan det också. Där kommer du att hitta massor med nya ställen att älska.
Att flytta är j-gt tufft. Jag vet...
Men ni flyttar in i ngt alldeles eget, bara en sådan sak!!
Underbart!!
Kramar!!

Desiree said...

Eastcoastmom, ja Köpenhamn är också en stad jag gillar mycket. Närheten till vatten och massor med cool arkitektur.
Kram!

Annika, jag tror Solna kommer att bli hur bra som helst också. Frösunda har ju liksom Sjöstaden vuxit upp som en egen liten stadsdel. Även om man inte kommer att ha närheten till vatten på samma sätt i Solna så finns smultron ställen som Hagaparken och Ulriksdahl.
Ska bli spännande precis som du säger att flytta in i något som både är nytt och vårt eget. Det ser jag fram emot.
Kram!

Christina said...

Så vackert! Skulle vilja bo i Sjöstaden en dag om vi får råd....
Men Solna är ju jättemysigt också, ska dit nästa helg och hälsa på kompisar innan jag styr kosan mot Cali igen.
Visst är det jobbigt att flytta men som du säger, alltid bra att få gå igenom sitt bohag med jämna mellanrum. Vi bantade ner vårt innan vi flyttade och magasinerade allt i Sverige. Så skönt att veta att vi en dag kommer hem till ett slimmat bohag :-) Kram!

Jane said...

vilket härligt ställe att bo på!

Charlie sa ... said...

Njutit av dina bilder och fina Sjöstaden. Vad härligt att ni fått bo där och uppleva atmosfären. Nu har ni en plats till att tycka om ;)

Oslagbart med allt vatten och fina båtar. Så läckert att man kan ta båt direkt till olika platser i Stockholm och så en skidbacke runt hörnet.

Sona har många fina omgivningar. Hela Haga bland annat som har oändliga promenadstråk, bryggor, lilla båten Sjöjungfrun som går runt i Edsviken.

Rensa är bra. Det borde jag göra!!

Kram!

Desiree said...

Christina, låter klokt det där med att banta ner rejält redan innan ni åkte. Hur länge har ni bott i CA? Hur länge är planen att stanna? Underbart att du har fått njuta lite av svensk sommar nu när det är som allra finast.
Kram!

Jane, japp det har det varit :-)
Jag känner mig lyckligt lottad att vi hittade just denna lägenhet i Sjöstaden som vi kunde hyra i andra hand i nästan hela två år. En perfekt start på Sverigevistelsen.
Kram!

Lotta, ja rensa är verkligen bra. Man samlar lätt på sig så otroligt mycket som man inte har koll på. Som du också säger så ligger Solna inte alls långt från Edviken heller så det blir ju inte speciellt långt till vatten även där.
Kram!