Saturday, March 17, 2012

Lördags pyssel


Skön start på denna lördag. Fick sova så länge jag behövde (för den inre väckaklockan i mig räckte det visst med 06:30). Men så skönt att kunna ligga kvar i sängen ett tag. Krypa upp en stund med datorn och läsa era underbara bloggar bloggvänner.

 Set to go. Väskan är framtagen och packning har påbörjats. Vi fick våra telefonkort  här i veckan så att vi ska kunna sätta in i våra telefoner och kunna ringa på US taxa med Amerikanska nummer. Vi gjorde detta förra året och det var hur smart som helst. Kontantkort är supersmidigt.


Lite fredagshopping på vägen hem igår. Nu när det är vår är man så sugen på färg! Det blev dessa fina karamellfärger. Gillar att köpa nagellack på lite mindre förpackningar så att man hinner göra av med dem innan de blir för gamla och börjar torka till sig.


 
Lördag frukost. Pankakorna från förra helgen som legat i frysen blev ju minst lika goda denna helg efter någon minut i micron med lite banan/apelsinsallad och en klick kesella samt lite vaniljfrön.

När jag ändå rotade igenom kylen hittade jag lite ett halvt paket jäst från förra veckan som jag använt till surdegsbaket. Jag passade på att göra dessa kalljästa övernatt frallor. 

 Jag har använt detta recept flera gånger och tycker att det är hur smidigt som helst. Man blandar ihop allt kvällen innan och löser jästen i kallt vatten istället för 37 grader så låter man degen göra jäsningsjobbet över natten. Så här fint har den vuxit över natten.


 Sedan är det bara att forma runda frallor. Jag penslar sedan frallorna med lite kallt vatten och brukar ha någon slags topping som dessa gröna pumpafrön. Man sätter på ugnen då man vaknar på 250 grader.

Efter bara en kvart i ugnen har du goa rykande heta och alldeles ljuvligt nybakade frukostfrallor. 


Nu ska jag ge mig ut en liten sväng på stan. Sedan har jag ett träningspass på eftermiddagen och så avslutas nog denna lördag med en god middag och en trevlig film. C kommer hem någon gång i natt. 


Ha en bra lördag.

12 comments:

Charlie sa ... said...

Vilken skön lördag du har Desiree!
Jag känner doften och smaken av nybakat ända hit nästan ;)

Smart att ni fixat med telefonnummer. Jag har mitt svenska nummer som jag alltid laddar på. Fungerar mycket bra.

Njut av dagen med film och träning. Skön kombo! Jag ska till frissan och ser fram emot det.


Kram!

Taina said...

Mmm det ser alltid så gott ut med dina frukostar! Här liknar det mer kaos, hahaha! Men vad smart det där med att låta degen jäsa under natten. DET måste jag också prova. Någongång.

Nagellacket var jättefint. Skulle ha behövt fixa mina naglar men jag är så slarvig med det. Alltid...suck.

Ha en underbar lördag!

Kram

Saltistjejen said...

Å att jäsa sådär övernatt låter ju himla smart!!!!
Vilket bra tips. Fast jag undrar om det fungerar med torrjäst...?
Skön morgon fick du men oj så tidigt du vaknar. Det märks att du är en morgonperson! Själv blev jag väckt av E 7.30 och det är tidigare än vardagsmorgnarna då hon ofta kan sova till 8-tiden om inte JAG väcker henne.
Kontantkort är så smart!!! Bra att ni kunde fixa det redan hemma i Sverige så det är färdigt direkt när ni kommer!
Hoppas du har en fortsatt fin lördag nu!
Kramar!!

Katarina said...

Åh, vad händer med mina inlägg,, än, en gång.. Man kan nästan känna doften av dina bröd.. Åh,, vad härligt att ni snart ska ut och resa..

Loppan flyttar västerut... said...

Skön lördag du har, o vilka goa frallor. Tror jag ska testa nångång, verkar så fiffigt ju.
Lycka till med packningen, tänk att ni åker snart!
Ha en skön kväll också.

Kram

Desiree said...

Lotta, nice med ett besök hos frissan. Jag tycker det är en sådan skön känsla när man nyklippt. Ha en fin dag Lotta.
Kram!

Taina, ja prova gärna detta recept. Det är alltid underbart med nybakat på morgonen men man kanske inte vill stiga upp allt för tidigt och börja jobba med en deg. Här sköter den sig själv under natten och det är bara forma till frallor och stick in i ugnen.
Det som är synd med nagellack på fingarna är att det håller så himla kort tid tycker jag. 3-4 dagar max och sedan börjar det flagna och ser inte snyggt ut längre. Tårna däremot håller mycket bättre så det ä roligare att lägga ner jobbet på dem istället. Men ibland så kör jag naglarna på händerna för att det är lite kul och snyggt.
Kram och ha en trevlig flygresa.

Saltis, jag tror nog att det funkar bra med torrjäst. Här får ju degen hela natten på sig och det finns inte heller någon risk att man "dödar jästen" med för varmt vatten eftersom det ska vara kallt. Jag har nog allt blivit en morgonperson under de senaste 5-6 åren. Jag går ju upp kl 06 vardagar för att gå till jobbet och då verkar det som om kroppens klocka är inställd på att vakna denna tiden. Försöker att inte lägga om tiderna allt för mycket på helgerna heller så att man får jetlag på söndag kväll. Men jag hade klockan ställd på 07:30 imorse men vaknade visst en hel timme innan. Well well det blev en skön och långsam morgon att njuta av istället :-)
Kramis!

Katarina, oj inte kul när det strular med kommentarerna. Vet inte om det är något allmänt. Vet att Millan i England har problem att kommentera här på min blogg men vet inte om ni andra har haft sådana problem på sistone.
Kram!

Loppan, tack så mycket. Jag ser otroligt mycket fram emot resan och road trippen. Älskar att åka på road trip. Ska bli så kul!
Kram och ha en bra dag du också.

Monica said...

Kalljästa bullar gör jag ibland med, det är som de blir extra goda faktiskt och dina ser väldigt goda och fina ut! Jag bakar ut dem och sätter in hela plåten i kylen över natt, fast man måste ha plats för den då förstås. Och så på med ugnen som du säger och snart har man jättegott frukostbröd som nästan gjort sig själva:-). Detta går jättebra med kanelbullar också.

Desiree said...

Monica, ja det är ju smart att sätta dem på plåten redan kvällen innan och sedan sticka in hela alltet i kylen. Hade ingen aninig om att man kunde köra kanelbullar med kalljäsning. Det ska testas. Tack för tipset :-)
Kram och trevlig fortsättning på helgen.

Anne-Marie said...

Vad bra att man kan få AT&T kontantkort även om man inte bor i USA. Har ni fortfarande något konto hos dem?
Dina pannkakor ser ju bara för goda ut med bananer osv. :)
Låter väldigt smidigt med övernattningsjäsningen.
Ja, nu drar det ihop sig för er resa.
Kram!

Annika said...

Vilken mysig lördag ni hade!
GOTT BRÖD!
Blir jättesugen då jag ser det. MUMS!!
SMART med kontantkort. Jag har ett kontantkort i Sverige också som jag har haft i åratal. Hur smidigt som helst.
Kram!!

Linnéa i Colorado said...

Oh så got med bröööd! Nu blev jag hungrig här. Hoppas du har en fin kväll!

Miriam said...

Det är verkligen smidigt med hemmagjort bake-off bröd. De får en riktigt god smak av att jäsa långsamt också.
Kram!

Snart bär det av! :-)