Sunday, February 12, 2012

Rimfrost

Hoppas att ni inte har tröttat på alla vinterbilderna ännu för vintern verkar inte ha tröttat på oss. I fredags morse var det en riktigt riktigt kall morgon men ack så vacker. Rimfrost är något av det finaste jag vet. Det var rimfrost förra veckan då vi kom hem från 40-års kalaset vi varit på men det var ju både sent och mörkt då så det var inte aktuellt att fota då. Jag blev därför överlycklig över att jag fick en ny chans nu i dagsljus.

 Hammarbysjöstads allén. Varenda gren på varje träd är klätt med vacker rimfrost. Dagen börjar gry. Minns ni fotona jag la ut i fredags. Det var tagna vid samma tidpunkt på morgonen men som ni ser är det stor skillnad på bara några dagar då det gäller ljuset. Från måndag till fredag märks att det blivit mycket ljusare. Det går snabbt nu och det är en glädje boost.

 Tycker det blir väldigt effektfullt just eftersom stammarna är mörka som vanligt medan trädkronorna är alldeles vita.


Stockholm är en vacker stad. Det var en viss mängd dimma denna morgon också förutom rimfrosten. Stockholm är en vacker stad tänker jag alltid när jag blickar ut och ser den så här. Vy tagen från Essingeleden.



Mer rimfrost vid de söta små kolonistugorna vid Tomteboda.


Riktigt kallt som sagt. Inget man vill cykla i. Mycket skönare att kunna åka bil dessa dagar.

 Så vackert med dessa små små snökristaller som vilar på varje liten gren och kvist.


 När jag kom till jobbet tog jag med mig kameran ut en kortis efter frukostrasten. Det var ju så strålande vackert. Rimfrosten känns ännu mer speciell då den också är relativt flyktig. När solen visar sig så ligger den inte kvar så länge så det gäller att passa på och fota den då man får chansen.


Tycker det här fotot blev lite läckert pga av molen som nästan gör att detta foto får lite fish-eye känsla. 


Denna vecka väntas mildare temperaturer så vi får se om iskylan nu släpper taget.

11 comments:

Miss Marie said...

Vackert! :)

Fröken fräken said...

Ja visst är det härligt när det är rimfrost och kallt bara solen kommer upp också. Jag tycker att det ganska coolt att hammarbybacken är i gång, det såg ut att vara mycket folk där när jag va i Stockholm sist.
Härliga bilder på ett vintrigt Stockholm

Kram!

Annika said...

Jag älskar verkligen rimfrost!
DET är bland det vackraste man kan se. Här är det ofta frost, men aldrig som hemma där den ligger tjock på träd och buskar.
OCH så är den så flyktig, som du säger.
Så fort solen kommer lite högre så försvinner också frosten.
UNDERBARA Bilder.
DU får visa så mkt vinterbilder du vill för jag tycker att detär SÅ vackert.
SO bring it ON!!!
Kramar

Desiree said...

Marie, ja visst är det :-)
Kram!

Fröken Fräken, ja man är helt svältfödd på sol. Blir otroligt glad då solen tittar fram. Känner att det påverkar humöret jättemycket. Hammarbybacken drar mycket folk. Helger är det rätt fullt i backen. Så de har nog haft en bra säsong där i år också. Hoppas du har det bra och fått njutit av Sverige tiden ordentligt.
Kram!

Annika, tänkte nog att du skulle gilla även detta inlägget. Det är bra att du inte har tröttnat ännu. Hi hi. Men rimfrost är otroligt vackert så jag såg till att skynda mig ut med kameran.
Kramar!

Saltistjejen said...

Vilket fantastiskt ljus i de första skymningsbilderna!! otroligt! Och rimfrost är bland det absolut vackraste som finns tycker jag! :-)
Underbart!
Hoppas ni får en fin vecka nu!
KRAM!

Freedomtravel said...

Vackert med rimfrost i träden! Men längtar ändå lite efter vår nu...

Desiree said...

Saltis, tack så mycket. De första korten var faktiskt tagna på morgonen vid 7:15. Men visst var det fantastiskt ljus. Älskar de där fina pastellfärgerna på himmelen.
Kram!

Freedomtravel, ja precis. Även om rimfrosten är fin så längtar jag jätte jättemycket efter vår nu. Vår, vår, vår!!!! Undrar om man kan få vår om man ropar tillräckligt högt :-)
Kram!

Charlie sa ... said...

Så vacker och ännu vackrare när du har tagit bilderna!

Tack för att du ger oss det här, en dos sagolik vinter.

Stay warm!

Kram

Desiree said...

Lotta, tack så mycket. :-)
Kram!

anna of sweden said...

Jättefina bilder! Vad duktig du är.

Miriam said...

Fantastiskt vackert med de mörka stammarna mot de vita grenarna! Det ser helt sagolikt ut.

Kram!