Thursday, December 1, 2011

Fredagstema

Denna månad är det Annika som valt ämnen för fredastema. Idag handlar det om ”Min dröm december”. Hur skulle min dröm december se ut om jag fick välja helt själv?

December känner jag inte att jag behöver åka bort. December är ändå den månad som lyser upp vintern en hel del. December kan man ägna sig just åt festligheter, mycket levande ljus, julpynt, musik, ljusslingor, adventsfika. Det ska vara både mysig och festligt. November eller februari tycker jag är betydligt tråkigare. Åker hellre bort någon av dessa månader. December är en månad fylld av förväntan och innehåller en hel del glädje.

Det kan för många handla mycket om stress. Jag inser att jag har tur som inte behöver fixa något stort julfirande och därmed slipper jag den där stressen som det blir för många andra. Jag och C firar på var sitt håll som vi brukar på julafton och det funkar väldigt bra för oss. I år blir det jag som firar med mina föräldrar så det blir en mysig men stilsam julafton. Helt perfekt och i min smak. Massor med julmat behöver vi inte heller laga då vi inte är så många.



Mycket tända ljus gör det mysigt. Celmentiner, choklad och en trevlig bok hör också julen till.



Jag kräver inte ens en vit jul. För mig gör det inget alls om det inte skulle bli en vit jul. Blir det inte en vit jul är det helt fine med mig. Lite snö är också helt ok när man är ledig och kan njuta av den men det behöver verkligen inte komma några mängder. Det får gärna smälta bort och bli barmark igen lagom tills man ska tillbaka till jobbet. Nu säger metrologerna att kylan är på väg och även snö så en vit jul kan det nog bli ändå. Det har faktiskt varit väldigt många vita jular i Stockholm senaste åren. Både 2009 och 2010 var vita jular.

En dröm december skulle också naturligtvis göra så att julen infaller på bästa möjliga sätt så att man får ut max antal lediga dagar gratis utan att behöva ta semester.

Gott sällskap, god mat och mysig kvalitetstid tillsammans är det som julen handlar om för mig. Jag önskar er alla en finfin fredag och en fin december månad utan en massa måsten och stress.


I eftermiddag bär det av mot Arlanda för mig och C. Vi flyger ner för att tillbringa helgen i Berlin tillsammans med C´s faster och hennes make som bor där nere sedan flera år tillbaka och trivs jättebra. Jag och C har varit i Berlin tidigare då vi hade vänner som bodde där några år också men det var ett tag sedan. Tiden flyger så det ska bli jättekul att få komma till Berlin igen och se mer och uppleva mer av denna härliga stad.

14 comments:

Katarina said...

Precis, julen är så privat och så olika för oss alla. Vackra bilder du bjuder på.

Hoppas ni får lite jul trivsel i Berlin, misstänker att det finns några jul markander att besöka. Ha de gott!

Nilla said...

Inga måsten och ingen stress finns i dröm-december, faktiskt inte så mycket i verkliga livet heller. Ha en fin helg!

Charlie sa ... said...

Älskar dina bilder!
Er jul verkar perfekt och bra anpassad för vad som passar er. Lagom, njutningsfullt och det bästa är tre dagars firande så allt hänger inte på den 24:e. Så kommer nyår och Trettondagsafton och Trettondagen (infaller bra på torsdag och fredag!)

Berlin! Så trevligt. Perfekt nu i december. Vilken stad. Om ni hinner in på KaDeWe och någon lokal julmarknad så är det verkligen sevärt. Avis! Vill också ;)

Kram!!
Gute Reise

Desiree said...

Katarina, jag ser väldigt mycket fram emot att få hitta en trevlig julmarknad i Berlin. Det står högt upp på min önskelista inför helgen.
Kram!

Nilla, ja ingen stress och inga måste är det viktigaste. Man får påminna sig om detta.
Kram

Lotta, tack för tipset om KaDeWe. Ska kolla upp detta. Jag hoppas också att faster till C kan ta med oss till någon riktigt mysig liten lokal julmarknad. :-)
Kramis och ha en skön helg.

Saltistjejen said...

Ja du Desiree, det där md att fira och förbereda jul utan stress tror jag många skulle önska. Vackra bilder också! När jag ser de längtar jag desto mer efter snö haha! JAG vill gärna ha snö i december! OCH januari. Det är så mörkt utan. Tycker jag.
Vad mysigt att ni ska till Berlin nu! Hoppas ni får en riktigt fin helg där!
Kram!!

Äventyret framtiden said...

Så avslappnat och skönt det låter, inte några särskilda måsten. så skall julen vara...
Vackra bilder som vanligt:)

Ha en fin helg i Berlin!
kram!

Annika said...

Låter väldigt skönt det där!!
Underbart!!
Jag skulle kunna fira den direkt, ja fast med snö!
Vem vet, det kanske blir sådan för er nu. Vem vet??
OCH ha det så jättebra nere i Berlin!!!
KRAMAR!!!

HeLena said...

En stillsam mysig december, härligt!
Fina bilder.
Trevlig helg.

Petchie75 said...

det låter som en fin jul utan måsten. jag brukar inte heller känna ngn julstress, utan bara njuta av att vara med familjen, äta gott och bara vara. hoppas att ni får en riktigt härlig helg i berlin!
kram

Freedomtravel said...

Fina bilder! December är en mysig månad, med eller utan snö

Anne-Marie said...

Låter perfekt med en jul utan större krav och måsten. Så borde många fler fira julen - många stressar alldeles för mycket. Härliga vinterbilder och mycket stämning. Ha en härlig tid i Berlin. Ni får verkligen se många olika platser. Kram!

Linnéa i Colorado said...

Oh vilka vackra foton. Jag hoppas att ni haft en fin helg!

Desiree said...

Tack så mycket allihop. Jag hoppas ni alla har fått njuta av en riktigt trevlig helg och andra advent.
Kramar!

anna of sweden said...

Så många vackra bilder! Jag behöver inte heller någon vit jul. Och om den blir vit får den gärna töa bort snabbt! :)

Hoppas att Berlin blev trevligt!

Kram!