Tuesday, November 22, 2011

Thanksgiving

In the States it is Thanksgiving this week. It is I would say the biggest holiday of the year in the US. It took us a year or two to realize just how big and important it is. Thanksgiving is as important in the US as Christmas is in Sweden to Swedes. These two holidays in each country are very focused on family and food. Christmas has the Christmas presents while Thanksgiving is about being thankful for all the good things that you have in your life. In that way Thanksgiving is nicer and less stressful compared to Swedish Christmas.

Depending on in which country you have grown up different holidays have different meaning and are of different importance to you. The traditions and ways of celebrating is something that is very important and becomes even more important to you if you move away from your country. We tried to celebrate all the major Swedish holidays while living in Alabama. I guess we will have a little bit of a Thanksgiving celebration here because it is one of those holidays that we have sort of grown fond of. But there is also a thing about holidays. They are kind of hard to import or export. If you are celebrating them somewhere else in a different country it will just never be the same thing as celebrating them at home. I guess that is something you have to realize. It will always be nice but still different from home. Something you can never catch is the festive spirit that comes from around, from others, from being a small part of something bigger. The festive feeling of sharing and looking forward to celebrating. This is hard to describe but is is something in the air around you as holidays come up. Midsummers were nice in Alabama but never really like midsummers here in Sweden.That goes for Thanksgivning here. Nice but still out of context in many ways. Well still I guess we will have a nice mini-Thanksgiving celebration.

While living in the US we used to take the time to travel for this weekend as we did not have family there and this also was the longest holiday of the year. Our last Thanksgiving we did stay in the house and that also became our most memorable Thanksgiving as we got to see how the Turkey can be prepared in a very Southern style way - yes folkes that is by frying it. Deep frying it.


Some peanut oil. (A whole lot of peanut oil to be more precise).

One big turkey.


Turkey dives into the hot oil and is cooked/fried for about 30-45 minutes. Done. It actually tasted great. The meat was very juicy and tasty. If you want to stay on the healthy line you just skip eating the fried skin.

Happy Thanksgiving to yáll in the US!


9 comments:

Annika said...

Desiree, vad RÄTT du har!
Det är supersvårt att importera helger som inte firas i landet.
Midsommar blir aldrig ngnsin som midsommar hemma. För mig kvittar det att fira den övh. Om ngn ordnar ett partaj är det väl kul, men jag själv ids inte satsa.
Det känns så fel.
Lucia är svårt också, och Lucia är nog det jag saknar mest från Sverige. Verkligen SAKNAR, men Lucia ska nog också egenrligen helst upplevas hemma.
Valborg ska vi bara inte tala om, den går nästan inte att exportera.
Julen är julen och den firas överallt så där får man känslan.
Thanksgiving så, kan inte fatta att det är IMORRN!!! Känns märkligt.
Svår dag att fira ngnannastans än i US, tror jag. Den är ju så amerikansk.
Deep fried kalkom har jag aldrig ätit, men jag har hört att det är mkt gott.
Tack Desiree!!
ha en finfin liten t-giving ni också!!!
KRAMAAAAR!!!

Saltistjejen said...

Precis SÅ känner jag också!! Man kan inte riktigt "importera" högtider och traditioner även om man ibland skulle önska att man kunde det. Jag har lärt mig att verkligen uppskatta Thanksgiving här, men kommer nog aldrig (?) att känna för det på samma sätt som en amerikan som vuxit upp med Thanksgiving sedan barnsben. Och jag känner att som svensk saknar jag framförallt Lucia, adventstraditioner i allmänhet samt Midsommar. De blir aldrig som i Sverige här.
Här i NYC är det ju så många olika nationaliteter och kulturerreligioner också att alla firar otroligt många olika högtider. Störst är såklart Thanksgiving, men under "The Holidays" firas ju inte enbart julen utan även Channuka och Kwanza. Sedan strax efter det är det kinesiskta nyåret. Kul tycker jag, men ingen av högtiderna blir ju sådär enormt "stor" som om man bor på ett ställe med mer homogen befolkning där alla firar exakt samma högtider.
Stor Kram och hoppas ni får ett fint Thanksgivingfirande hemma i Sverige ändå!

Taina said...

Huvudet på spiken där! Feelingen finns inte där när du inte omges av helheten. Kul att ni ska fira en mini Thanksgiving i alla fall. Blir det kalkon till middag då? En hel kanske är att ta i om ni inte ska bjuda släkt och vänner vill säga.

Jag har varit med om friterad kalkon här med. Har testat det, plus rökt (guess who?) samt den traditionella i ugn. Imorgon blir det alltså marathon-ätning!

Kram kram och Happy Thanksgiving!

Katarina said...

Intressant! Jag känner inte att jag kan fira Thanksgiving som svenska i Asien, det blir inte samma feeliiiing. Nu när vi är här hemma, ja, då är det plötsligt en ny känsla. Men precis som Saltis skriver, jag får nog aldrig samma känsla som en amerikan har.

Happy Thanksgiving. Kram

Unknown said...

Just a note to tell you that I have been following your blog for about a month now.
I like reading your posts in Swedish because I am learning Swedish. I also like reading your posts in English.
Thanks for your great posts!

Charlie sa ... said...

Happy Thanksgiving!!

Jag håller med dig i allt du skriver. Thanksgiving i Sverige är fint men det blir inte hela "paketet" och stämningen som här då alla säger "Happy Thanksgiving" och man packar i hop i fyra dagar om man arbetar på kontor, affärerna laddar och det säljs pajer i parti och minut och kalkoner ska vi ju inte tala om ;) Kalkon i Sverige är inte så vanligt och är ganska dyrt om jag inte minns fel?

Men ni kan ju det här och med dina magiska matfingrar blir det säkert helt underbart gott.

Stor kram!

Anne-Marie said...

Så sant det du skriver. Och mycket har att göra med det man växt upp med. Som barn blir helger en del av oss och så tar vi med oss dem som vuxna. Har man inte vuxit upp med en viss helg har man ingen riktig referensram. Så känner jag i alla fall. Deepfried kalkon. Har aldrig provat men det är säkert gott - och skinnet skulle jag nog aldrig äta. :) Ha en fin helg! Kramar!

Millan said...

Ja det ar hellurigt att forsoka fira en sadan helgdag i sverige dar ingen annan firar. Jag tycker att Thanks Giving verkar himla mysig och skulle garna vilja uppleva att fira den nagon gang, men inte i england!

Hoppas att ni far en fin thanks giving i alla fall!

Kram

Desiree said...

Åh skrev precis en lång kommentar med svar till er alla så bara försvann den, grrr .

Well Happy Thankgiving till er alla. Jag hoppas ni får det riktigt mysigt med massor av god mat. Jag och C kommer att fira lite alternativt. Det blir ingen kalkon utan en stor kyckling istället. Det blir liksom för mycket mat med en kalkon på två pers. Men det är interessant hur högtidsdagar hänger väldigt mycket ihop med kultur och traditioner.

Elle, Thank you.It makes me very happy that you like the blog. I am very impressed that you are learning Swedish of all languages. I can imagine it is pretty difficult to learn. Your Swedish must be very good if you can read blog posts without difficulty. I have been writing mostly in Swedish lately but I should try to mix it up more.


Happy Thanksgiving to all of you.