Sunday, November 13, 2011

Mat Mässan

Igår var vi på mat mässan "Mitt Kök" i Älvsjö. Vi fick med oss C´s föräldrar som var kvar uppe i Stockholm. Det kändes skönt att vi kom dit i tid för det blev mycket folk framåt eftermiddagen. Jag var där förra året och tyckte denna mässa var väldigt lyckad då liksom även detta året. Det fanns massor att kolla in vad gällde både mat, dryck och olika köksredskap.

Jag köpte faktiskt två olika köksredskap. Det blev dels en större kastrull med antistick beläggning som funkar på induktionsspis. Det är helt hopplöst att försöka sig på att göra risotto eller risgrynsgröt i kastruller som inte har antistick beläggning. Urvalet av kastruller och grytor är rätt begränsat då det kommer till induktionsspisar så jag blev glad då jag hittade denna som verkade helt perfekt.

Något annat som jag också köpte var en keramisk-kniv. Helt otroligt vassa. De skär som smör genom även den mest mogna tomat. Det blev en frukt och grönsakskniv i lite mindre modell som jag slog till på.



Vi gick runt och strosade i godan ro. Vi köpte också dryck biljetter som gav oss varsitt vinglas som man sedan kunde gå runt bland de olika stånden och prova vin. Man fick fem biljetter för 80 kr och sedan kostade varje provglas av det man önskade prova en biljett. Jag testade bland annat årets blossa glögg med en hint av kaffe som var riktigt god. Vi testade både bubbel och Amarone viner samt lite portvin.



Det visade sig att C´s kusin som jobbar som someliéer och vinimportör var här och ställde ut med sitt företag. Det var jättekul att få träffas här. Vi fick prova en del av deras bubbel bland annat deras bästa bubbel "Winston Churchill". Det är ju inte allt för många tillfällen i livet man blir bjuden på sådant fint bubbel. Det var bara tacka ta emot och njuta ordentligt. Framåt senare delen av eftermiddagen kom även J som är fästmö till C´s kusin. Vi gick runt tillsammans ända fram tills mässan stängde. Då var vi rejält trötta efter att ha gått och stått hela dagen med tanke på att vi kom till mässan när kl var 12 och blev kvar i hela 6 timmar.


Mäsan bestod till hälften av mat och till hälften av dryck.Det fanns all typ av dryck inte bara vin utan också öl och starksprit.


Här kunde man provsmaka bitar av parmesan som karvades ur denna gigantiska parmesanost.



Längre bort hittade jag också dessa chokladfontäner. En med vitchoklad och den andra med mjölkchoklad. Man kan hyra in sådana till fest och event av olika slag. De är otroligt läckra och detta ståndet drog mycket folk.

Här fanns också en specialare som var delad så att man kunde få olika sorters choklad/kola. Det var noga med att man inte fick blanda smakerna.

Sammanfattningsvis så var det en kul och mycket lyckad heldag på mässan. Vi var rätt trötta då vi kom hem.


12 comments:

Äventyret framtiden said...

Så kul att du var dit! Vi brukar fara på mässan men i år kunde vi inte på grund av arbetssituationen.
Fint, då fick jag vara med på ett hörn.
Jag brukar också passa på och köpa bra saker till mässpriser när man väl är på plats. Nästa gång så blir det absolut en keramisk kniv för vår del också. De är mycket bra!

Ha en fin måndag!
Karinkram!

Taina said...

Wow vilken mässa! Antar att det gick åt några timmar där. Jag skulle nog ha stannat vid chokladfontänen en bra stund, hehehehe.

Vad gäller risgrynsgröt så brukar jag aldrig koka klar den i kastrullen. Jag brukar ösa över den i en Tupperware bytta och låta den "mojna" till sig i den. Blir perfekt då. Nu har jag inte tillgång till grötris här utan kör på sushiris men det smakar detsamma.

Ha en fin vecka!

KRAMAR!!

Desiree said...

Pettas, jag var sugen på de där kermaiska knivarna redan förra året så jag slog till nu. De verkar vara vassa som attan och dessutom ska man ju inte behöva slipa dem heller. Just bra knivar tycker jag är jätteviktigt då man jobbar i köket.
Hoppas du får tillfälle att gå nästa år istället.
Kram!

Taina, tack för tipset om risgrynsgröt. Jag hatar då det kokar fast. Förra året trodde jag aldrig att jag skulle få rent grytan med tanke på hur mycket som hade bränt fast fast jag stod och rörde nästan hela tiden. Nu har jag höga förhoppningar om att min nya gryta ska klara jobbet betydligt bättre.
Kram!

Annika said...

Vilken härlig mässa!
Jodå, jag hade gärna varit med jag också!
Urmysigt med både mat och dryck och smakprover därtill.
Kniven låter ju toppen. En sån skulle jag vilja ha!
Kram!

Loppan flyttar västerut... said...

Vilken mässa, låter som en dröm. Jag hade hängt vid den där parmesanen, o bett någon fylla på mitt glas med amarone hela dagen tror jag. :-) Kan tänka mej alla dofter också. Jammi!
Vad roligt att du fick med dej en bra kniv o en kastrull hem, sådant är alltid kul. Märkte i helgen att min favvo-non-stick kastrull håller på att vika hädan. Tror att det beror på att vi här har gasspis och ibland kör jag på alldeles för hög värme, kan nästan känna att det luktar smält plast på nåt sätt. Ojsan

Kram

Desiree said...

Annika, det ska bli spännande att testa kniven. jag får berätta mer då jag hunnit göra detta.
Kram!

Loppan, jag saknar våran gasspis från USA jättemycket. Är inte alls förtjust i induktionsspis. Det går förvisso snabbt att hetta upp saker men det gör det ju också med gas och fördelen är att det funkar med alla slags kärl och grytor på gasspis. Kanske är det bara dags för en ny nonstick panna för dig.
Kram!

Fröken fräken said...

Wow det vattnas i munnen när jag hör om vad som fanns där. Kul också att du hittade lite grejjer som fick följa med hem. En sån där kniv skulle jag vilja ha, som är ju super bra.
Kul att få se dina fina bilder
Kram

Saltistjejen said...

Vad roligt! Sådan mässa hade jag också tyckt varit roligt att gå på!! och gott. Sådana där chokladfontäner är väldigt vanligt här på större tillställningar. Okej, men kanske tycker jag de kan vara lite slabbiga och inte alltid kännas superfräscha när massor med folk varit och doppat frukt och annat i dem.... ;-)
Härligt med bra knivar! tycker verkligen att det är A och O när man jobbar i köket. Bra knivar behöver man!
Kram!!

Charlie sa ... said...

Wow, vilken dag! Gott gott gott!

Bubbel, choklad, ost, mmmm....!

Du har öga för bra grejer. Dina inköp låter mycket bra. En kniv som är skarp är väl bland det bästa man kan investera i. Jag blir galen på slöa kniva men har aldrig unnat mig någon lite dyrare. Borde!

Kramar och roligt att dagen blev så lyckad.

Linnéa i Colorado said...

Vilken mässa, jag får intrycket av att den var enorm!

Desiree said...

FrökenFräken, tack. Jag får som sagt testa kniven för den tror jag kommer bli superbra. Testade lite under mässan och den var helt fenomenalt vass.
Kram!

Saltis, jo det blir nog alltid så att chokladfontänerna blir slabbiga efter ett tag men de är ändå coola så länge de är fräscha. Det ser häftigt ut när chokladen rinner på detta sättet. Mycket effektfullt.
Kram!

Lotta, ja det är något jag blir galen på också så är det slöa knivar som inte går att använda. Det blir så mycket lättare och roligare att jobba i köket med bra knivar. Visst är det dyrt men egentligen behöver man bara 2 till 3 riktigt bra knivar.
Kram!

Linnea, ja den är jättestor och hela Älvsjömässan är ju riktigt stor för samtidigt som matmässan pågick så var det också tre andra mässor igång.
Kram!

Miriam said...

Åh! Matmässa! Var på den en gång. Och tänkte att nästa gång ska jag köpa dryckbiljett :-)

Vassa knivar är helt klart guld värt i köket. Blir knasig på slöa knivar. Vad ska man ha de till? Slå på maten med?