Thursday, November 24, 2011

Fredagstema - Advent


Sista fredagstemat för november från Pettas Karin.Tack så mycket för trevliga teman Karin. Advent kort och gott. Vi är faktiskt framme vid första advent redan. Känns som om advent har kommit lite som en överraskning i år känner jag. Inte riktigt förberedd men det gör inte så mycket. Advent ger ljus och myskänsla i vintermörkret. Första advent markerar julens inspark och står för festlighet. Så här brukade vi pynta vårat hus i Alabama som ni ser ovan. Jag älskar träd som man klär in i ljusslingor.

Redan nu lyser så många adventsljusstakar i fönster. Jag tycker om alla ljus som tindrar i mörkret och lyser upp.


Vi brukar inte pynta så jättemycket men våra fina advenststjärnor tycker jag mycket om. De ska jag ta och hänga upp här till helgen.

Min stora tomtelykta har jag framme året runt men tänder den inte så ofta under övriga årstider. Nu har jag precis satt in ett sprillans nytt ljus och ser fram emot att tända den. Tycker den sprider ett väldigt fint ljus.


Våran Amerika gran får ligga nedpackad i år också. Vi har inte riktigt plats för att ta fram den. Både granen och alla fina pynt till granen ligger nedpackade i L´s källare i Sollentuna och de får som sagt ligga där lite till. Jag och C kommer att fira med våra familjer på var sitt håll som vi brukar (dock båda i Stockholm) så vi kommer att ha julgran där vi firar. Men jag kan ändå sakna våran gran lite.

Något som jag saknar ännu mer är faktiskt våran öppna spis. Vill gärna ha ett hem i framtiden med kamin eller öppen spis igen. Vill kunna hänga upp julsockorna bland annat.

Advent handlar om att ta fram den mysiga stämningen och det får man genom att tända många ljus. Älskar att tända ljus. Det går åt många påsar med värmeljus under vintern. Men det är det helt klart värt.


Min adventsljusstake hade jag nästan glömt bort tills jag hittade denna bilden. Den måste jag självklart ta fram till på söndag. På söndag ska det också njutas av goa lussekatter och lite glögg. Ha en riktigt fin och mysig adventshelg allihop!




Jag började denna adventshelg med min lilla fredagstradition. En god kopp cappuchino på mitt favorit café V-Steet Coffee på Vasagatan vid 07:15.


Så här fint och juligt ser det ut inne i centrala stockholm.


Nu börjar det som sagt dyka upp adventsljusstakar i vart och varannat fönster.

Ha en riktigt fin och mysig adventshelg allihop!

13 comments:

Anne-Marie said...

Mysiga och fina adventsstjärnor. Har faktiskt aldrig sett den typen men gillar dem skarpt. Ljus i massor behövs när mörkret är så kompakt som det är i Stockholm nu. Har nästan glömt hur mörkt det är. Blev påmind när jag såg dina bilder. Hoppas att ni får ta fram er fina gran snart igen. Ni hade högt i tak. Mysigt. Ha en fin helg! Kramar!

Äventyret framtiden said...

Jag gissar nog att vi alla i fredagstemat i dag kommer att ta fram betydelsen av ljuset. Nu behövs de mera än någonsin för att bryta mörkret. Men vi går mot härliga tider, det finns så mycket fint i adventstider att njuta av. Fina bilder!
Ha en fin helg!

Kram!

Petchie75 said...

Jättefina bilder som verkligen sprider adventsstämning! O sa att han tycker att vi borde få upp lite ljus i fönsterna även om vi kommer att vara iväg en månad från den 10 december (jag kommer bara att vara i Bryssel 4 dagar i december eftersom V och jag först åker till Skåne imorgon). Vi får se vad jag hittar i "julkartongerna"... Granen från Puerto Rico får ligga kvar nerpackad dock. Jag ska se till att vi tänder adventsljusstaken i Spanien, jag köpte den till Os mamma för nga år sedan. En tung grej i gjutjärn så jag får nog leta lite mossa också för dekoration! Men först ska V och jag fira första och andra advent hemma, så mysigt!
Kram och glad första advent!

Charlie sa ... said...

Vilken stämning du sprider Desiree!

Julstjärnorna är så vackra. Jag minns er vackra öppna spis. Den hade gärna fått följa med eller hur? Det var så fint med alla röda hjärtan som du hängt upp!

Ljus behövs nu. Jag tänkte på det igår. Bäcksvart klockan 5 sharp. Just adventsljus som är mjukt och som man lätt kan ha lite överallt sprider värme och en skön känsla.

Ha en fin första adventshelg!

Kramar

Desiree said...

Anne-Marie, ja du har så rätt i att mörkret verkligen känns mycket kompakt här nu. Några av dessa adventsstjärnor har vi faktiskt köpt i USA. De röda ger ett väldigt vackert och mysig sken.
Ha en fin fortsättning på Thanksgiving.
Kram!

Petta, absolut ljuset är så otroligt viktigt nu när mörkret tar över mer och mer.
Ha en fin första advent.
Kram!

Petra, Ha det nu riktigt bra i Sverige vilket jag är säker på att ni kommer att ha. Julgranen ligger förstår jag får ligga kvar tills nästa år. Men kan hålla med O att det trots allt kan vara lite mysigt med någon stake eller någon ljusslinga/stjärna i fönstrena. Ha en bra resa och hoppas att allt går bra.
Kram!

Lotta, tack så mycket. Nu behövs som sagt ljuset. Jag tyckte det var mörkt i Alabama då solen gick ner fem eller halv fem då det var som mörkast men det är ingenting mot här. Kl halv fyra och det är becksvart och tyvärr kommer det bli mörkare innan det vänder så allt ljus är mycket välkommet och efterlängtat.
Kram!

Saltistjejen said...

Å så fina bilder! Jag kan sakna advent här. Visst försöker man pynta men det blir aldrig detsamma som i Sverige där ALLA advenstpyntar och liksom "firar". Där är det så mycket som händer fr o m första advent med glöggsammankomster och så. Här är det inget alls direkt tycker jag på samma vis. Dessutom kan jag faktiskt sakna mörkret just för adventsstämningen. Även om jag inte saknar mörkret i sig egentligen, så är det ändå så att jag inte får samma adventskänsla här där det är ljusare och varmare än hemma i Sverige.
Kramar!

Anonymous said...

Your pictures are just beautiful. I love the Christmas star luminary. You're a good shopper - I've never seen those in the stores. The darkness in Kentucky is nothing compared to Sweden, but I feel it is so very dark here. Christmas lights really brighten things up. btw, we had a fried turkey yesterday. The guys love to do it, and it's always so moist. Best regards!

Desiree said...

Saltis, ja det är riktigt mysigt med advent. Det behövs just för att det är så mörkt. Det är fint nu när alla adventsljusstakarna lyser i fönstren.
Men för mig skulle det gott och väl räcka om det blev mörkt vid fem och inte klockan tre även för att få till adventskänslor.
Kraaam!

Missaunt, thank you. I think we found one of our Christmas stars in a small shop in Hot Springs, Arkansas. I was very exited to find them there because I had never seen them anywhere else but in Sweden. It is dark this time of year in the south too. I think we all need the Christmas lights to brighten things up and cheer people up a little. Oh I am glad you had fried turkey for Thanksgiving. We got to taste the one I showed pictures of here and it was delish. Really moist and juicy. Have a nice Thanksgiving weekend.

Charlotta said...

Men du, vad är det för megasuperduperfint hus ni bodde i i Alabama? Det ser ju FANTASTISKT ut!!

Hoppas att ni får en fin adventshelg!

Taina said...

Ja tänk att det redan är första advent! Blir lite överraskad varje är. Hur kan det komma sig!

Vilka fina bilder och jag gillar verkligen dina julstjärnor! Så fina. Är som du, glömmer ibland vissa saker och kommer på dem när jag tittar på bilder. Hahaha! Börjar vi bli gamla Deisree?

Ha en fin advent!

KRAMAR!

Desiree said...

Charlotta, tack. Det var väldigt fint och stooort. Nästan lite väl stort faktiskt men ändå jättekul att få ha provat på att bo så någon gång i livet.
KRam!

Taina, neeeejdå Taina inte kan det vara så att vi håller på att bli gammla ;-)
Det är väl ändå omöjligt ;-)
Jag gillar julstjärnorna för det blir väldigt mysigt sken med dem.
KRam!

Grekland nu said...

Fin ljusstake! Och stjärnor! Jag har sett så många fina stakar och annat när jag kikat runt på bloggarna, så nu är det nog snart dags att åka till Sverige i december och göra lite nya inköp...Visst är det härligt när det lyser i fönstren, det saknar jag här i Grekland.

kamin said...

Hej Desiree. Härligt, härligt, underbart! Åh så fina och inspirerande bilder!