Wednesday, October 5, 2011

Höst

Jag mår bättre idag så förhoppningvis är denna förkylningen snart helt väck. Det har varit strålande vackert höstväder idag liksom igår. När hösten ser ut så här är den ju hur nice som helst. Men det lär vara både blåst, kyla och regn på väg norrifrån som kommer att anlända redan till imorgon. De sista segelbåtarna lär nog vara på väg att seglas in i hamn för att tas upp nu. Såg att det var broöppning vid kanalen idag.

De här fina kastanjerna såg vi i söndags vid Äppelfabriken.

Älskar alla de goda svenska äppelsorterna som finns i mataffärerna nu. Dessa är nog min favorit för stunden. När jag delade det här äpplet imorse var jag tvungen att ta en bild för det var så vackert med den rosa nyansen som fanns längst ut på fruktköttet.




De sista blommorna blommar nu också. Man kunde fortfarande plocka sig en bukett ute på Äppelfabriken. Även om det inte fanns många blommor kvar så var dessa som fanns jättefina.

Verkar som hösten kommer slå till på allvar nu till helgen alltså. Jag har iallafall köpt både ny varm jacka och varma kängor så jag ska hålla mig varm. Jag är redo fysiskt även om jag inte är redo mentalt. Helst skulle jag ju gärna göra som flyttfåglar och packa min väska och dra söderut.

11 comments:

Miss Marie said...

Hoppas du kryar å dig snart! Verkligen fin bild på äpplet!

Charlie sa ... said...

Skönt att du mår bättre!

Vädret ser verkligen skönt ut. Känns såklart so so att invänta kallare och gråare väder. Du får peppa dig med er resa till Italien som väntar. Rom har 29 C idag och i princip sol hela veckan, Nice något svalare runt 21-22 C men med sol. Inte så långt borta men ändå så stor temperaturskillnad ;)

Önskar dig fortsatt bättring! Kramar

Desiree said...

Marie, tackar. Ja jag tyckte färgen på äpplet var så vackert då jag delade det.
KRam!

Lotta, ja senste dagarna har varit helt perfekt höstväder. Du har så rätt och det är precis det jag gör när det gäller våran resa till Italien. Jag tror det kommer sitta fint med att tanka lite sol och värme i slutet på oktober. Känns underbart att ha något sådant att se fram emot.
KRam!

Linnéa i Colorado said...

Jag är så glad att du får en bra höst! Om jag inte minns fel så var förra hösten urtrist. Krya på dig!

Saltistjejen said...

Vad skönt att du mår bättre!!!! :-) och hösten hos er verkar ju hittills varit helt underbar!
kram!

Annika said...

Skönt att du piggat på dig!
OCH så är jag glad att hösten hittills varit så mild och vacker.
Jag hoppas att det ska fortsätta så också även om det ju måste bli kallare.
Underbart fina bilder, som alltid.
Kram!!

Desiree said...

Linnéa, ja den här hösten har nog varit bättre. Skönt att det hittills varit rätt milt och nice. Fina höstfärger om än inte lika fullt så fantastiska som de du visade upp.
Kram!

Saltis, inte tokigt alls faktiskt. Hoppas att snön inte kommer lika tidigt i år som förra.
Kram!

Annika, ja otroligt skönt att det inte var en allt för seg förkylning. sov dock lite dåligt inatt så det får bli en tidig kväll för mig.
Kram!

Petchie75 said...

Vad heter den äpplesorten? Ser jättegod ut! Skönt att du mår bättre, det är verkligen det som är minst mysigt med hösten... förkylningarna! Jag hoppas att vi slipper sådana i höst, en snorig baby är nog inte kul. Jag ska iaf bunkra lite baby-alvedon nästa gång jag passerar ett apotek (finns ett runt hörnet och nu har jag en bärsjal som jag ska försöka komma underfund med sedan ska vi ut på promenader!).
Jag är ju en riktig höstmänniska, men så bor jag ju längre söderut än du... och har kortare och inte så kalla vintrar efter hösten.
KRAM!

Anne-Marie said...

Vad skönt att du mår bättre. Förkylningar skall vara snabbt övergående. :) Härligt med sol och klar luft. Då är Stockholm vackert. Vilka fina blommor du såg på Äppelfabriken. Ser att du också vill bli en "snowbird". :) Kramar!

Katarina said...

Skönt att du är på bättringsväg! Vilka vackra bilder du bjuder på, jag känner verkligen att det är höst hos dig nu!

Kram

Desiree said...

Petra, jag tror det är Ingrid Marie som denna äppelsort heter. Så fina med det lite rosa fruktköttet. Ja bunkra upp med lite baby alvedon är nog smart. Men hoppas ni slipper förkylningar och sådant så länge som möjligt. Sedan när lille V börjar på dagis lär han ändå utsättas för sin beskärda del. Jag hade gärna kunnat tänka mig att bo på bredgrader som södra Frankrike eller något sådant. det hade passat helt perfekt.
Njut av hösten och lille V.
Kram

Anne-Marie, jag hade iallfall tur så att denna förkylning gick över rätt snabbt. Värsta som finns är seglivade förkylningar. Än så länge är Stockholm riktigt vackert.
Kram!

Katarina, tack.
Kramis