Wednesday, September 14, 2011

Trosa-Världens Ände



Trosa är en sådan där söt liten stad som man inte kan låta bli att charmas av. Bara namnet i sig är roligt. Hur kom man på att kalla en stad för Trosa. Nyligen såg jag att någon hade utsett den till Sveriges kvinnligaste stad i DN. Trosa känns nog rätt kvinnligt med sin söta charm.

Det var en av våra söndagsutflykter som vi varit på här i början på hösten. Jag hade varit här innan men det var många många år sedan. Mindes i stort sett bara att det var en söt stad och att det fanns en kanal. Kanalen hittade vi och att gå här är jättefint.
Förutom att stan fått namnet Trosa så kan man också undra över varför man också utsett att det ligger eller utgör världes ände.

Den här lilla staden har massor med saker som andra ställen inte har. Något jag aldrig sett förut var dessa dubbelspeglar som satt på vart och varannat fönster. Vi var faktiskt tvugna att fråga i en butik vad det var för speglar. "skvaller speglar" så klart fick vi höra. Man kan alltså stå bekvämt bakom sina gardiner lite i skymundan och ändå ha full koll på vem som kommer och går längst med gatan.

Söta gator med små fina gammla hus.



Här kan man få Trosa strömming om man vill ha och kanalen gav som sagt en fin och härlig promenad.
Där kanalen slutar så har man nått hamnen med öppet vatten.

Stora torget är vackert det med.

Idag har varit en riktigt fin och klar höstmorgon. Riktigt krispigt i luften med strålande sol. Jag och C cyklade faktiskt tillsammans idag till jobbet då han hade glömt sina nycklar på jobbet igår. Vi tog färjan över från sjöstaden till söder. Väldigt fin start på dagen.

12 comments:

Millan said...

Ah vad gulligt det ser ut. jag har en kansla av att jag har varit dar en gang for lange lange sedan... men jag kommer inte riktigt ihag nagot darifran. NI ar verkligen imponerande duktiga pa att ge er ut pa utflykter! Ni ligger inte pa sofflocket direkt om helgerna :-). Det ar hemskt roligt for mig att se och lasa om era utflykter! Och jag tanker altlid att vi ocksa maste borja aka omkring och kika pa mer saker har i narheten... men tiden verkar aldrig racka till riktigt!
Kram

Annika said...

Trosa är en riktigt IDYLL!! Vi var där för ett par år sen och ma nkan inte låta bli att charmas sirekt.
Nej, ni ligger inte på sofflocket, som Millan säger. Ni är så duktiga på att ge er ut. DET var ni då ni bodde i Bama också!
Världens ände måste ju ha ngt att göra med namnet...
Trosa sitter på ändan...
Tycker också att det är ett kul namn.
Kramar!!

Saltistjejen said...

Å Trosa är verkligen sommar!!! Har varit där ett par gånger. Mina föräldrar har ju alltid haft sommar"hamn" för båten strax söder om Trosa. Så man har varit där en del för att handla mat (när vi skulle segla) och även senare med båt (seglat dit ibland med vänner) eller buss (då man skulle vidare och bytte i Trosa). :-) Fina Fisken är en toppenrestaurang där också! Om ni inte testat den så gör det! Om den finns kvar.... ;-)
Haha, hade ni aldrig sett eller hört talas om skvallerspeglar?!?! När jag var i Arboga för många år sedan och hälsade på en vän som bodde där då såg jag sådana precis överallt! Har nog aldrig sett så många skvallerspeglar tidigare som då!
Många kramar!!

Annika said...

Vi brukade ocksa ata pa Fina Fiskens. Och Bohmans ar det val.
Trosa ar en parla! Tack for fina bilder.

Desiree said...

Millan, tack. Jag tycker det är kul med olika utflykter. C vet om att jag skulle få "cabin fever" om jag skulle vara tvungen att sitta hemma en hel helg utan att ge mig ut. det blev inte lika mycket utflykter här innan vi flyttade till Alabama men jag har insett att det finns så mycket fint och underbart att upptäcka här också.
Trosa är väl värt ett besök om man har vägarna förbi.
Kram!

Annika, yes Idyll är rätt ordet för att beskriva Trosa. En perfekt söt sommarstad. Interessant teori du har där med namnet och varför det är kopplat till världens ände. Men nog kan det vara så. Jag har bara inte tänkt i de banorna tidigare.
Kram!

Saltis, det får bli ett besök på Fina Fisken nästa gång då. Jag tror det fanns kvar och att vi gick förbi där. Jag hade heller aldrig som sagt sett skvallerspeglar innan. De passar i en småstad.
Interessant att Arboga också kör med sådana.
Kram!

Annika, tack för tips om Fina Fisken det låter som ett bra ställe eftersom jag redan fått två tips här om det. Bohmans gick vi förbi. Det är ju väldigt känt ställe. Det såg jättemysigt ut. En weekend i Trosa kanske man skulle ta sig någongång framöver.
Kramar

Linnéa i Colorado said...

Tingshuset i Trosa är så fint! Supersöt stad med underbart fika!!

Fröken fräken said...

Jag undrar vem som kom på namnet Trosa och varför. Det ser ut att va en gullig stad och jag älskar kullersten.

Charlotta said...

Trosa verkar verkligen vara Sveriges mysigaste lilla stad! Jag ska ta mig dit någongång, har jag tänkt.

Hoppas att ni får en finfin helg tillsammans!

Kramar!

anna of sweden said...

Så fint det ser ut. Sverige har verkligen många idyller.

Charlie sa ... said...

Ja, idyll! En pärla med söta shops och caféer. Bo
Bomans i Trosa är en klassiker

Roligt med era sköna weekendutflykter!

Kramar!!

Fröken Anki said...

Å vad mysigt det ser ut! Har aldrig varit i Trosa men nu vet jag att det är vart ett stopp om man åker den vägen nån gång. Tycker om vatten i städerna. Kan nog inte bo i en stad utan närheten till vatten tror jag!

Visst är det kul med skvallerspeglarna. I gamla Gefle, och i Gamla delen av Falun har de också såna på en del hus. fiffigt!

Ha en skön helg nu. Solen verkar komma till vår sida landet ett tag. :)

Desiree said...

Linnea, ja tingshuset gillade jag mycket. Det fanns gott om mysiga fik. Vi hittade ett fint ställe med uteservering längst med kanalen.
Kram!

FrökenFräken, jag undrar också över detta.
Kram

Anna, ja visst finns det många fina ställen att besöka i Sverige.
Kram

Lotta, det är kul att få chansen att upptäcka sådana här små smultronställen eller att återupptäcka om man inte varit där på väldigt länge.
Kram

Fröken Anki, jag håller med dig om att det känns underbart att bo nära vatten igen. Jag saknade det mycket i Alabama där det var långt till kusten och inte heller fanns någon större flod eller sjö i närheten av Birmingham. Hoppas ni får en fin och solig helg.
Kram!