Saturday, June 4, 2011

Nordens Venedig - Stockholm

Nu är Stockholm som allra vackrast. Det har ju varit sådant kanonväder här nu seanste dagarna. Så himla skönt! Äntligen slipper man frysa och bylsa på sig massor med kläder. Det allra bästa har ju varit timingen att det varit kanonväder nu då man är ledig. Jag och C tog en cykeltur igår med kameror. Detta är bland det bästa jag vet att cykla runt och fota så här. Vi åkte ut till Långholmen och upp på Västerbron och fick denna strålande utsikt över Stockholm.

Stockholm som visar sig nu är ett helt annat Stockholm än resten av året. Detta är det Stockholm jag hade hemlängtan till men jag inser att underbart är kort. Men jag njuter så mycket jag bara kan.

Här står min cykel i gröngräset ute på Långholmen där jag parkerade den för att ta lite kort.

De vita Hundkex blommorna. Det doftar verkligen sommar nu. Jag känner igen doften av olika blommor och buskar även om jag inte känner till namnet på allt. Den bästa doften av alla är doften av friskt Mälarvatten som kommer med brisen då man cyklar längst med vattnet.


Det är helt smockfullt med folk ute i parkerna nu. Ja folk blir som galna nu då solen lyser och det är varmt och skönt ute. Det är många som tycker att det nästan är FÖR varmt nu och oroas av värmeslag. Jag och C bara skakar på huvudet och tycker att det är ju nu det börjar bli skönt då det är 25 grader och dessutom torr värme. Det är ju ingenting att klaga eller oroas över alls. Så länge det är torr värme så skulle det inte vara några problem om temperaturen steg tio grader till.


Stockholm med sitt vatten och alla sina broar. Man förstår varför det kallas för Nordens Venedig.
Passerade förbi det snygga nybyggda hotellet igen vid CentralStationen. Tycker att arkitekturen som sagt är cool på denna byggnad.

Vi bestämde oss för att stanna till och ta oss en drink. Det blev terrass baren uppe på Scandic Sjöfartshotellet. Där har man en fenomenal utsikt över Stan och Gröna Lund.

Ett glas bubbel fick det visst bli för min del. De hade inget vitt vin så äkta champange tackar jag inte nej till om det råkar vara det som baren har. Det lilla glaset räckte bra med tanke på att vi skulle cykla hem sedan.


Det var inte så fullt med folk här uppe i baren och vi hade tur och fick riktigt bra platser på ett bord med bästa utsikten. Såg hur Finlandsbåten kom in i hamnen.

Djurgårdsfärjan som är ute och cruisar med sina gulblåflaggor.

En helt underbar dag. Idag är lite av en mellandag vädermässigt. Det är en liten kallfront som pushat in. Det ska vara lite kyligare idag men imorgon har de lovat att värmen återvänder. Det passar ju bra då Svenska Nationaldagen ska firas och det är ledigt ytterligare en dag.

4 comments:

Saltistjejen said...

Oj vad jag fick längtan till Stockholm nu!!!
Verkligen!
Och försommar i Sverige och Stockholm är verkligen underbart! Då är det ju som ljusast också.
Kramar!!

malin/lokalresan said...

Vad härligt det verkar!

Desiree said...

Saltis, ja det är bara så himla fint nu. Vet du än om du får någon chans att åka till Sverige någon gång under sommaren?
KRam!

Malin, ja helt underbart.

Annika said...

JAG MED!!!
JAG MED!!!
Jag kände en stril av hemlängtan i bröstet!!!
SÅ fina bilder!!
OCH vad SMART med Sjöfartshotellet!!
Jag brukar alltis snöa in på Gondolen, och där trängs man minsann. I sommar blir det absolut sjöfartshotellet, känner jag.
OOOO snart är jag där!!!
KRAM!!!