Wednesday, March 16, 2011

Thursday thoughts

Even if spring seems to be right around the corner it is still winter. So it´s going to be a while before it is time for ice cream. I am, however, thankful for the sunshine. It helps to melt a little more of that snow way for each day that passes and also it really helps to keep my inner spirit up.

Today I am feeling extra tired. I think I stayed up a little too late yesterday and also I had some trouble falling a sleep. C was away on some kind of conference so he was not coming home. The first night that he is away I always have some trouble falling a sleep. So tonight I should make sure to go to bed early or at least in time. I have been expecting the sunlight to make it easier to get up in the early morning. Now there is daylight outside when I wake up but I find myself still waiting for that effect to take place because each morning when the alarm clock goes off my body still want to sleep more. Maybe there are no shortcuts you still need a certain amount of sleep per night.

Also I woke up with this weird pain in my left foot. My heel hurts. I have no idea what I have done but I have had a hard time walking and putting pressure on that foot today. I hope it is better tomorrow.

The past weekend we went back to the Nacka nature reserve and took a walk there.

Remember the crazy Swedes going for a swim in the super cold water. As we passed by the same place there were no people out going for a swim this time but we saw that they had posted the temperature of the water. 0 degrees C or 32 F. It is more or less the same temperature in the air as in the water now. The nights are still pretty cold with degrees below freezing.


We saw this person on skates taking the dog for a run as well. Today I saw one of those spectacular sunsets. The entire sky was colored in shades of pink across the clear blue sky. The houses and buildings cast as dark silouettes. It looked really pretty. I was standing on the subway on my way home and again it was one of those moments when I wished I had my camera with me.


So as you see winter is still lingering around.

8 comments:

Katarina said...

Usch, visst är det jobbigt att försöka sova men man faller inte in i sömn! Det händer dock sällan för mig, men L. har sömnproblem. Eftersom han jobbar till flera tidzoner.

Mysigt med bilden på skridskoåkaren och hunden. hoppas vovven inte slinter rubnt på isen.

Jag kan verkligen sakna vårsolen som finns därhemma. Jag har ju haft förmånen att vara de senaste två årens vårar i Sverige. Men det får nog bli nästa år.

Nu misstänker jag att din kamera kommer alltid att finnas med dig vart du än går.

Ha en bra dag.

Kram

Livet enligt Jenny said...

Visst är det underbart med våren! Tycker det låter lite som hälsporre... Då kan man verkligen inte sätta ner foten och det är som en skjutande smärta upp i foten. Då måste du avbelasta, finns finfina filtkuddar på apoteket som du kan klistra på som ett plåster typ.
Hoppas sömn och häl-problem löser sig!
Kramen

Annika said...

Jaadu, Desiree...vi delar det där med sömnen. Jag har också enorma problem med den ibland, och speciellt då Peter är borta, som du vet.
Precis som Jenny tycker jag också det låter lite som hälsporre.
Nu ska allt blir bättre, både sömn och häl.
Kram!!

Saltistjejen said...

Hoppas du kan somna lättare ikväll. Jag har alltid lite svårt att verkligen komma i säng på kvällarna eftersom det är den enda "egentid" jag har och jag dessutom är en kvällsperson. Men när jag väl lagt mig brukar jag oftast somna rätt fort. Oavsett om jag är ensam eller ej. MEN tidsomställningar kan ställa till det lite och även om det endast handlar om en timme så brukar man kunna känna av det ett tag. Kanske är det därför du är tröttare på morgnarna? Och även har lite svårare att somna på kvällen. Din kropp är fortfsrande en timme "sen" i sin rytm.
Njut av alla vårtecken nu!
KRAM!

Desiree said...

Katarina, jag förstår att L har sömnproblem då och då speciellt om han jobbar i flera tidszoner. Det är jobbigt. Det såg himla kul ut med hunden som sprang brevid men det såg ut att gå fin fint för hunden för han sprang på så glatt och stabilt.
Kramis!

Livet enligt Jenny, ja det kan nog tyvärr vara hälsporre. C trodde också att det rörde sig om detta. Tack för tipset om kuddarna på apoteket. Ska genast kolla in dem.
Kram!

Annika, ja jag vet precis att du också har problem med detta. Visst är det jobbigt. Jag känner speciellt av det första natten och sedan brukar det faktiskt gå bättre. Men nu hoppas jag på bätring både med sömn och häl.
KRam!

Saltis, ja precis så är det för mig också att jag känner att jag så gärna vill hinna med mer och att mesta av kvällen går åt till fix i hemmet och matlagning så min lilla egen tid som jag har känner jag inte räcker till riktigt och då blir det ofta så att man ska bara hinna lite till och sedan blir det lite väl sent ibland. Fast här har vi inte ställt om till sommartid ännu. Det sker först om två veckor så jag hoppas att det kommer att gå ok.
Kram!

Charlie sa ... said...

Härliga bilder! Den där pre-spring perioden är speciell. Nu är det säkert skönt att göra en weekend i någon av Europas fina städer. Har C bestämt ännu vart hans födelsedagspresent ska gå till? Barcelona, Rom och Nice har supersköna temperaturer nu, sol och mot 16-18 grader.

Hoppas du sover bättre idag!

Kram

Unknown said...

när jag vaknade i morse och tittade ut upptäckte jag att det har snöat i natt. buhu. igår var det varmt, vår och jag gick med converse till gymet - idag är det istid igen. suck.

hoppas att ni får en fin helg!

Anna, Fair and True said...

Första natten Peter är borta har jag också svårt att sova. Fast det kanske blir annorlunda nu när jag har Isolde som håller mig sällskap.