Monday, February 14, 2011

Tulips!


Sunday we went to a place called Tulpanenshus or House of Tulips located out in Åkeshov by Åkeshovs castle. They had an exhibition showing many kinds of tulips. Even if it was not a huge exhibit is was real nice. I saw tulips I had never seen before and many very beautiful ones that I fell in love with instantly. I just love tulips. It is one of my absolute favorite flowers. I have been buying new ones each week now since the beginning of January. I like them both when they are new and fresh as well as when they have almost bloomed out completley and are almost wilting.


The one to the left almost does not look like a tulip but still it is. I love the one on the right also that is called Ballerina. It looks so delicate and beautiful and I think the name is just perfect for it.


The latest addition to the tulip family is Prince Daniel named after the Swedish crown princess, Victorias, husband.

I
I took so many pictures. I just could not stop. There were so many beautiful ones and the lighting was perfect.




So many beauties. So many different colors, kinds, shapes of petals. It would have been impossible to pick just one favorite. I really liked the ones here in the left picture. The flower head is huge causing the flowers to bend gracefully towards the ground.

This is another one of my absolute favorites with the feathery shaped petals.


I came home with what seemed like a million pictures of tulips so it took me quite a while to go through them and select which pictures to keep and which to toss in the trash bin.



These look like pure sunshine. I love when the flowers open up fully. I am so glad that the day was sunny outside as well giving me perfect lighting for taking the best pictures. They just fill me with pure happiness.


13 comments:

Monica said...

Åh så härliga och vackra tulpanfoton!

Anonymous said...

Tulpaner är vardagslyx!

Desiree said...

Monica, ja det var underbart att få njuta av alla dessa otroligt fina tulpaner :-)
KRam!

Linnea, yes så är det!
Kram!

Petchie75 said...

Åh Desiree, du MÅSTE boka in en resa till Holland nästa vår! Keukenhof är en park med en årlig blomsterutställning som är öppen mellan slutet på mars och slutet på maj. Det är FULLT med vårblommor av alla dess slag. Helt underbart att besöka och perfekt att kombinera med ett Amsterdambesök! Jag åker till AMsterdam nästa helg men tyvärr är det för tidigt för ett Keukenhofbesök...
Kram!

Saltistjejen said...

Underbara bilder för en tulpanälskare som jag!!!!
Sådant är fantastiskt att se!
Kram!

Livet enligt Jenny said...

UNDERBART! Man blir så glad när man ser Tulpaner och alla dessa färger. :)
Kramen

Katarina said...

Åhh, va härliga bilder. Jag älskar denna vackra men enkla blomma! Det är vår, de blir vackrare för var dag och de är mycket speciella.

Jag får nog gå iväg imorgon och kolla om det finns tulpaner här också.

Kram

Annika said...

Tulpaner är LJUVLIGA!!! UNDERBARA! Ja, en resa till Hollad skulle inte vara dumt. Tänk att se fälten där de växer!
Snart dags för mig att köpa en ny bukett tulpaner.
Vid Åkeshovs Slott har jag varit mkt, fint där med Judarn bakom hörnet.
KRAM!!!

Desiree said...

Petra, det låter absolut som något jag skulle gilla jättemycket. Det tipset ska jag ta till vara på och skriva upp så vi kan åka dit nästa år förhoppningsvis.
Kram!

Saltis, ja det blev många fina bilder :-)
Kram!

Livet enligt Jenny, håller helt med dig om att man blir glad av dessa fina tulpaner.
Kram!

Katarina, ja du får kila iväg och kolla om det kanske kan finnas så du också får njuta av en fin bukett.
Kram!

Annika, det vore absolut en upplevelse man inte skulle glömma om man kom till det stora tulpanlandet Holland. Ja jag tänkte att jag nog befann mig i dina krokar då vi var där. Vi gick faktiskt runt lite i slottsparken också och det var jättefint där.
KRam!

Eleonor i Nashville said...

Tackar =)
Jag gillar den salongen för den är liten och man är alltid bara en kund i varje rum. Man får verkligen en hemma känsla =)

Desiree said...

Eleonor, det är alltid underbart att hitta en bra frisör som man trivs med och som lyckas både klippa och färga som man vill ha det. En fin bonus också med en riktigt mysig salong.:-)
Kramis!

Marianne said...

Vilken underbar utställning! Fantastiska foton av vackra blommor. Önskar att jag hade varit där. Jag älskar också tulpaner. Visste du att tulpanen kommer från Turkiet? Den ursprungliga tulpanen finns inte längre, den var lite långsmala knoppar som öppnade sig i toppen, ungefär som de där med fjäderliknande toppar.

KRAM!

Anna, Fair and True said...

Å vad många fina tulpaner!