Friday, February 18, 2011

Lördag morgon

Det knappt så att jag tror det då jag kolla in temperatur och väder ikonen på min dator. Minus 24 grader en lördag morgon här i Stockholm!!!! Helt sjukt kallt. Det är förvisso klart och soligt ute vilket är vackert men bidrar till kylan. Det blir till att rota fram sina varmaste kläder idag då. Jag blir galen på denna varga vinter. Är sååååå evigt trött på vinter nu. I Alabama kunde man bli trött på sina sommarkläder efter många månader och man ville inget annat än att det skulle komma lite kyla så att man fick sätta på sig lite höst kläder. Här är det precis tvärtom. Här är jag nu sååå trött på alla mina vinterkläder. Jag vill kunna gå ut utan jacka med bara tröja. Jag vill kunna ha mina gympaskor på mig. Jag vill slippa bylsa på mig tjocka tröjor, jackor, och allt vad det är. Sorry, var tvungen att häva ur mig lite.

En fin tröst är att det iallfall ska ätas Hällefilé hemma hos oss ikväll. Ibland behöver man den där vardagslyxen. Nu googlar jag runt på olika recept för att få inspiration. Har du något bra recept eller tips om Hällefilé mottges det tacksamt. Gott ska det bli iallfall.

Till morgonens frukost/brunch blir det nog pannkakor idag. Blev väldans sugen på det efter Petras inlägg här.

14 comments:

anna of sweden said...

Helt otroligt vilken kyla! Just klimatet är det jag saknar allra, allra minst med Sverige.

Hoppas att du får en fin helg och att middagen blir lyckad!

Kram!

Desiree said...

Anna, jag håller med dig till fullo. Jag visste att klimatet skulle vara skit här men ändå blev jag brutalt överraskad. Jag trodde nog inte att jag skulle uppleva det riktigt så här illa med kylan och mörkret som jag gör. Jag känner mig rätt knäckt på det här klimatet. Jag får se fram emot en god middag som tröst. Det är som sagt iallfall soligt och vackert. Man får fokusera på det.
Kram och njut av våren :-)

Taina said...

Jag förstår dig Desiree. Att ideligen behöva pylsa på sig, lager på lager, blir tröttsamt efter ett tag. Jag vill inte skryta, men vi hade 15,5 grader här igår. Plus alltså...

KRAM

Annika said...

Jadu, Desiree...en viss skilland mot hur tempen är här. Igår 24 plusgrader, idag 10 men vansinnigt blååååsigt.
Jag är nog den enda av dina läsare som tycker att vintern hemma är skön ;-)
Men jag vet att DU inte tycker det, så vi ska hoppas att det faktiskt vänder och blir vårvinter snart.
Iaf ska ni äta en GOD middag. Härligt!!
KRAMAR!!!

Desiree said...

Taina, jag unnar dig värmen och våren. Jag trodde inte att jag skulle påverkas så mycket av vintern men den tär verkligen. Man får kämpa på ett helt annat sätt än vad jag förväntade mig. Kämpa med att bylsa på sig, kämpa mot snön, kylan och mörkret. Man halkar omkring på gator och trottarer där det är fullt av snö och is. Ibland är det som att gå genom sand och ibland så håller man på att tappa fotfästet helt. Man förstår varför akuten är full med folk som brutit ben och armar. Men jag är som sagt tacksam över att solen visade sig.
Kram!

Annika, jag vet ju att du gillar kyla och mörker. Men även du kanske skulle börja tröttna efter ett många månader med sträng kyla och vinter. Jag trodde att jag var beredd, jag tänkte så farligt kan det ju inte vara men det var det. Å andra sidan var det många månader i Alabama med idel hetta och fukt som också kunde driva en till vansinne. Man kunde inte vara ute trots att solen sken för det var för varmt. Jag försöker minnas det också. Ha en fortsatt bra lördag.
KRamis!

Monica said...

Ännu kallare utanför stan meddelas härmed:-) och ännu värre ska det bli imorgon och då tänker jag inte ens öppna dörren, håller med dig om vinterkläder, är också såååå trött på dem, det är otympligt och av och på om man går in nånstans. Tänk i sommar att sitta på en uteservering och njuta:-)

Katarina said...

Ha, ha. Jag kan förstå att det känns som det aldrig vill ta slut med vintern. vinterkläder är bökiga kläder, stora och tar plats. Men å andra sidan har jag ju levt mitt halva liv med detta, så jag är lite härdad.

Att få byta till vårkläder, det är rena befrielsen, tycker jag. Hoppas er middag blev bra.

Kram

Desiree said...

Monica, oj ännu kallare. Då förstår jag att du bestämt dig för att inte stoppa näsan utanför dörren imorgon. Tanken att få sitta på en uteservering känns som rena drömmen.
Kram!

Katarina, ja du är ju härdad som är van vid betydligt kallare temperaturer än detta och att gå länge med vinterkläder. Nu börjar det komma lite mer vårkläder i butikerna och det känns bra iallfall.
Kram!

Petchie75 said...

Oj, minus 24 grader!! Jag kan verkligen säga att jag är mycket glad över att bo i Bryssel där det är "lagomtemperaturer" nästan året runt :D Även om helgen varit regnig och grå... Än så länge har jag faktiskt inte tröttnat på Brysselvädret och längtar fortfarande inte tillbaka till Puerto Ricos svettiga värme!
Kul att du blev inspirerad av våra pannkakor förra helgen! Jag funderade på att göra scones idag men jag är gräsänka och ska äta lunch med några kompisar vid kl 13 så det kändes inte lönt att äta stor frukost först.
KRAM!

Miss Marie said...

Oj! Burrrrr vad kallt!

Desiree said...

Petra, ja jag trodde först inte att det var sant. Blev helt chockad. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bo på de breddgrader som Bryssel befinner sig på. Det behöver inte var tropiskt väder för mig men lite mer lagom och kortare vinter skulle jag verkligen föredra. Pannkakorna blev himla goda. Dina bilder gjorde mig supersugen. Ha en nice lunch med vännerna.
Kram!

Marie, ja det kan man säga. Det är inte direkt så att man tar sig en långpromenad för även det blir för kallt. Men underbart att det är soligt iallafall.
KRamis!

Millan said...

Josses!! minus 24... det kanns som om det ar alldeles for kallt. Fy, da hade jag nog hallt mig inomhus. Vi far hoppas att det snart blir lite varmare for er! Kram

Eleonor i Nashville said...

Tack så mycket =) Ja den är verkligen fin och jag längtar tills jag får ha den på mig. Jag älskar vitt guld och diamanter. Jag tycker det passar snyggt tillsammans! Och alla tjejer förtjänar att ha diamanter!
Hoppas ni har en trevlig söndags kväll!
Kram

Desiree said...

Millan, ja det var bitande kallt ute. Jag gick en kort promenad och det kändes som det räckte. Men idag har det varit bättre, inte lika kallt mer lagom kallt.
KRam!

Eleonor, of course - tjejer förtjänar diamanter. Det sägs ju att det är " a girls best friend" så himla fin ring som sagt. :-)
KRam!