Tuesday, February 1, 2011

Comfort Food and Cozy Fridays

This was a word that was new to me when I moved to the US but that I quickly learned the meaning of. Now for the first time I have seen it here in Sweden in a cooking magazine that I bought last week. Comfort Food in Swedish. It is defined as food or dishes that make you feel at home, that make the cold winter more cozy. In this article the cooked and listed Swedish meatballs, Kalops that is a kind of meat stew, macaroni casserole and Panini sandwiches. Comfort food is connected to warm memories and childhood moments. I think that one should also add Falu sausage on the list of Swedish comfort food. It is another one of those things that almost every Swede loves and eats. I also guess that comfort food may differ depending on different parts of the country here as well as in the US. What are your comfort foods /dishes?

Something else that is very very Swedish is the cozy Friday thing. It seems just like every Swedish family every Friday after work gather together for some "Cozy Friday time". This is almost like a holy ritual here. Part of the ritual is to always eat tacos for dinner, then gather the family and watch tv together eating snacks and candy, perferably watching some kind of family program like Dancing with the Stars or the Swedish version of American Idol. Me and C have not taken to the Cozy Friday thing. I don't know but to me if feels almost like to much. I like to relax on Fridays and take it easy but I sure don't feel I need to eat tacos every Friday and watch some sing or dance tv-show. I guess the cozy Friday ritual is one big comfort evening for the Swedes. Well Fridays are nice with or without cozy Friday time so I look forward to the coming Friday.

11 comments:

Taina said...

FREDAGSMYYYYYYYYS!! Hahahaha! När jag nämner det för Albert (sonen) så spyr han nästan. Jag antar att det inte hör till vanligheterna att 24-åringar fredagsmyser. Vi sitter INTE framför TV'n på fredagar. Först tränar jag medan Jonas lagar maten. Sedan sitter vi vid matbordet i stort sett hela kvällen och pratar. Flickorna sitter en stund och sedan sysslar de med sitt.

Det här med Comfort Food var ju svårt, men en finsk korvsoppa går alltid hem hos flickorna. Låter inte så sofistikerat kanske, men det är gott och enkelt.

KRAM!

Skruttplutt said...

Det är ett sådan fint ord. Comfort food.

Saltistjejen said...

Hahahaa! Jag tycker fortfarande att just "fredagsmys" känns ovant. Det begreppet hade inte riktigt uppstått när vi flytttade hit, men verkar numera vara standard. Mest tror jag dock det gäller barnfamiljer med yngre (typ upp till tonåren) barn?? Rätta mig om jag har fel, men jag ingen av mina singelkopisar i Sveerige kör med fredagsmys vad jag vet....?!?!
Jag gillar konceptet dock. Just att det är en kväll i veckan som man försöker samla familjen och göra ngt tillsammans. Det är ju lätt att det inte blir så mycket tid då alla verkligen kan umgås ihop annars. Men jag är fortfarande förundrad över att man äter just tacos. Varför blev DET ngt ALLA äter på fredagkväll????????
Ang mina svenska comfort foods så är falukorv klart med på listan. Helst i ugn med äpple, tomar och lite senap samt lite ost. Och så älskar jag blodpudding så det skulle också vara med. Gärna med lite knaperstekt bacon till och så lingonsylt förstås! Och så ärtsoppa, stekt strömming m potatismos och gärna någon god mustig gryta! Mmmmm!
Du får berätta om du lagar ngt ur den där kokboken! :-)
Kram!

Annika said...

Jag kopplar ihop fredagsmys med Jonas Gardells film Pensionat Oskar - med lite räkor och vitt viiin! Vi brukade definitivt ha specialmat framför tv:n på fredagarna när jag var liten men det kallades nog inte fredagsmys.

Comfortfood, hmm. Ja, svenska pannkakor helt klart (dom amerikanska duger föralldel till frukost men inte som tröstmat). Brukar gå till IHOP om jag inte orkar steka själv. Mannagrynsgröt (cream of wheat) hamnar nog på den listan också. Och potatismos samt bakpotatisar (som man mikrar och lassar på smör och ost och gräddfil och äter med en gaffel). Len, mild, varm mat.

Ja, förresten, stekt strömming och potatismos kan jag nog, precis som Saltis, skriva under på fast just strömming känns numera som en delikatess (typ kaviar) för mig eftersom det är en av de få saker jag absolut aldrig hittar här.

Men mac-n-cheese och jello (som är amerikansk comfortfood) har jag ännu, efter mer än 11 år här, inte förstått mig på ;-).

Desiree said...

Taina, nej för 20-åringarna gäller inte fredagsmys. Vi kör inte heller med något direkt fredasmys utan tar det lungt men fredagkväll skiljer sig inte så mycket från andra varadagkvällar mer än att man tycker den är extra nice då man vet att man inte behöver gå upp lika tidigt dagen därpå. Jag brukar istället baka eller fixa inför en god brunch på lördag morgon istället och sedan softa framför tv:n.
Finsk korvsoppa lät spännande. Är det korv och grönsaker i en klar buljong eller är det en redd soppa?
Kram!

Linnea, ja jag gillar också det ordet. Det är mysigt och fint ord.
Kram!

Saltis,ja du har helt rätt i att det är barnfamiljena som kör med fredagsmys.Visst verkar det bra att samla alla i familjen en kväll i veckan. Men varför alla ska äta just tacos varje fredag fattar jag inte. Men då slipper de i för sig tänka ut vad de ska äta för det är samma varje vecka och sedan vill de väl ha något som går hem både hos stora och små och som inte kräver så mycket att fixa till. Men själva kör vi olika fredagsrätter. Att köra en och samma rätt varje fredag skulle jag tröttna på.
Ja falukorv tycker jag också borde finnas med på listan för svenska comfort foods precis den varianten i ugnen som du tar upp. Ärtsoppa och stekt strömming likaså. Ja detta var bara en kort artikel jag hittade i en matlagningstinding som bara tog upp tre rätter: köttbullar, macaronilåda och kalops men jag tänkte att det måste ju finnas så många fler rätter som räknas som svenska comfort foods.
KRam!

Annika, ja vad kul att du kommer med ännu fler bra förslag på svensk comfort foods. Visst kopplar jag också både pannkakor och mannagrynsgröt med svensk comfort. En svensk räkmacka borde nog också finnas med på listan då jag tänker efter. Både stekt strömming och inlagd strömming borde man också ha med. Jag håller med dig om att det är något jag också tycker känns rätt lyxigt numer då man aldrig kunde få tag på strömming i USA. Jag tror att det där med comfort food hänger så väl ihop med den typen av mat man är uppvuxen med. Det är väl därför mac-n-cheese och jello aldrig riktigt kommer att komma in i ens hjärta på det sättet liksom inte heller PB&J´s.
Kram!

Petchie75 said...

Ha ha, kommer du ihåg att jag skrev fredagsmys för några månader sedan och fick en massa "aggressiva" kommentarer från Sporty-Spice mfl ;-)
Hi hi, jag kan inte fatta att tacos fortfarande är så poppis i Sverige! Jag HATAR tacos, och blev sååå besviken när J och D, du kommer ihåg mexicanerna som var hos oss i PR samtidigt som ni, serverade tacos när de lagade mat åt oss. Jag tycker att de är totalt värdelösa, hårda skal som man trillar sönder när man biter. Nej, ge mig en tortilla eller två ;-)
Och nej, dans- och sångtävlingar på tv är såå totalt ointressanta program för mig. Men lite mys på fredagarna med god mat, och en bra dvdfilm uppkrupen i soffan tackar jag inte nej till.
Kalops är så gott, jag gjorde det för första gången i november. Mums! Och korv stroganoff gjorde jag för första gången på ÅR OCH DA'R precis när vi kom tillbaka till Bryssel efter jul eftersom O ville testa falukorv. Riktigt gott!
Makaronipudding har jag ALDRIG ätit!
Kram!

Desiree said...

Petra, ja jag minns ditt inlägg om fredagsmys. Jag är inte själv något stort fan av det hela. Det hela känns liksom lite too much. För klämkäckt. Jag vill inte äta tacos varje fredag och jag gillar inte de traditionella tv programmen som folk här bänkar sig framför på fredagarna som Let´s dance eller Idol eller något likande. Inte gillar jag tacos med hårda skal heller. Det ska vara mjuka och jag vill också gärna variera mina tortillas då jag gör dem och ibland köra fisk, ibland kyckling och ibland köttfärs eller med lövbiff och göra typ fajitas. Men jag skulle inte vilja bara ha dessa varianter heller. Vi kör lite vad vi känner för på fredagar som mat som inte är så krävande. Det finns ju så mycket annat man kan göra som inte är svårt eller krångligt.Macaronipudding är inte min favorit så den skippar jag.
Kram!

Annika said...

Fredagsmyyyyys...Ja, det är verkligen hela sveriges grej. Tacos, smågodis och chips framför TVn.
nej, jag vet inte...blir alltid lite anti allt alla "ska" göra bara för att man har barn etc. Typiskt Sverige där alla bara SKA göra lika, if you know what I mean..
Men COMFORT FOOD gillar jag. VILKET BRA ord det är på mat. Det säger allt.
OK, jag listar köttfärslimpa, jag listar kalops. LOVE IT! Det finns ju massor, massor man kan skriva upp.
Tänkte förresten göra comfort food på lördag---köttfärslimpa a la Bobby Flay...
KRAM!!!

Desiree said...

Annika, jag håller med dig att man blir lite anti för att alla förväntas göra så. Håller så med dig här. Känns igen som om man vill bryta sig ut ur mönstret. Man kommer onekligen in på ämnet att det ibland känns som det är lågt i tak här. Man får inte bryta sig ut ur fårflocken riktigt utan att få det där höjda ögonbrynet och undran att vad är det för fel på dig som inte gillar fredasmys och tacos?
Aha good one, den med köttfärslipa. Jag minns Bobby Flay och hans utmaningsprogram de var kul.
Have a good one.
Kram!!!

Taina said...

klar buljong. Jag brukar använda grönsaksbuljongen som smaksättare. Behöver knappt kryddas mer då.

Anna, Fair and True said...

Jag tror det mest är barnfamiljer som har fredagsmys och jag tror inte att det är tacos jämt för jag vet många som äter det på söndagar istället. Men verkar som barnfamiljer gillar det för då kan barnen plocka lite själva vad de gillar. Dessutom tar det ett tag att äta så man sitter ner ihop ett tag. Fast jag tror själva myset är mer efteråt med chipset (godis är mer på lördagar fortfarande för de flesta barn). Själva ordet kommer från reklam för OLW eller om det är Estrella (chipsmärken alltså). Men t ex Peter och jag har inte direkt fredagsmys :) Visst myser vi men det kan vara vilken kväll som helst!