Monday, December 20, 2010

På nordliga bredgrader

Jag klagar på mörkret men när jag slår upp tidningen och ser detta inser jag att jag ändå har det rätt bra som bor i Stockholm och inte i Kiruna. Solen går ju vare sig upp eller ner där, den är borta, helt borta.Trodde först att det knappt var sant. Ja jag får vara innerligt glad att jag inte bor så pass långt upp. Stockholm känns ändå alldeles för långt upp just nu. Kiruna har sin vackra midnattsol om sommaren men nu har de allt midnattsmörker. Men som kompensation har de ju det vackra norrskenet som Katarina skrev om igår.

Sista julklappen anlände med posten igår. Jag hämtade upp mitt paket på Pressbyrån. Nu är den inslagen och klar också. På jobbet är det rätt lungt och skönt denna vecka. De flesta har tagit även dessa dagar innan jul ledigt så det är inte många kvar. Känns skönt att få kunna trappa ner lite och få in lite julkänsla förhoppningsvis. På torsdag åker jag och C över till mina föräldrar och stannar där över julen.

Idag har det verkligen varit IS-KALLT! Det slog om och blev nedåt minus 15-20 ikväll. Imorgon ska det också vara riktigt kallt. Jag får ta fram någon riktigt varm och gosig tröja. Imorgon är sista arbetsdagen innan lite jullov! Så skönt det ska bli. Jag har redan börjat nedräkningen. Lite svårt att fatta att det är julafton på fredag har jag allt.

7 comments:

Saltistjejen said...

Härligt att du endast har en enda arbetsdag kvar nu innan julledigheten!!!! Skönt! Och mörkret ÄR jobbigt även om det ibland kan vara mysigt också.
Kramar!

Desiree said...

Saltis, det ska bli såååå skönt med lite ledigt!!!! Känns som något man är värd lite som kompensation mot mörkret. Visst kan det vara mysig men i lagom dos och just nu i December kanske det är mysigt men vintern är för lång och för mörk i sin helhet.
Kraaam!

Anna, Fair and True said...

Men sedan i februari/mars då är det ändrade förhållanden! Då har Kiruna längre dagar än Stockholm eller Lund! :)

Miss Marie said...

Oj, ingen sol alls... Det måste ändå vara lite jobbigt! Tycker det är lagom i München, här går solen upp strax efter 7 och ned runt 5, det är lagom! :)

Annika said...

Snart jullov!!
Ska strax hämta karolina, hennes jullov börjar om en timme!! Lovely!
OCH ditt börjar imorrn!! Härligt.
Gud, jag är så avis på er snö och er vinter så här till jul!
Jag skulle älska att vara i Kiruna nu, tror jag. Coolt på ngt sätt. Men jag vet att det INTE är din grej!!!
Kram!!!

Desiree said...

Anna,ja just det! Det måste ju vända för dem snabbare också. Det hade jag inte tänkt på.
God Jul!

Marie, ja inte bara lite utan jag hade tyckt det var skitjobbigt. Ha ha jag som tycker det är tok lite dagsljus här som det är. Låter helt lagom så som ni har det. Det skulle funka utmärkt. Då får jag kolla in möjliga platser på runt dessa bredgrader alltså.
Kram!

Annika, jaaaa nu är det jullov! Både för mig och för Karolina. Totaly agree att det är lovely! I know att Kiruna skulle kunna vara din grej. Du kanske varit isbjörn eller något sådant i ditt förra liv ;-)
Kraaaam!

Katarina said...

Tyvärr lyckades jag inte fånga norrskenet på bilderna, de blev bara mörka och mina fingrar frös så himla mycket, så jag gav upp lite för tidigt tror jag...

Kram