Wednesday, September 15, 2010

Lite mer om Sjöstaden

Det har sin tjusning att bo just i Sjöstaden. Vi bor nästan längst ned på gatan som vetter mot kanalen och det är inte dumt alls. Stäcker man lite på sig från våran uteplats så kan man faktiskt se vattnet. Efter att ha bott långt från vatten i Birmingham, AL så är detta något vi uppskattar väldigt mycket. Det känns helt fantastiskt att se båtar som passerar och vackra segelbåtar som glider fram. Det fyller hjärtat med lycka.
Det är rätt gott om båtar som både passerar och är förankrade längst med kanalen. Jag hoppas att jag inom kort får tid att ta en promenad här längst med kanalen. Nog förstår man varför Stockholm kallas för Skandinaviens Venedig när man ser detta och bor så här.


Det här är våran uteplats. Jag tror jag bara visade någon bild kort förut men här står den stora grillen och den är ju faktiskt helt i klass med den vi hade i Alabama. Här kan vi fixa BBQ souther style.

Det är väldigt modernt också vad gäller sophanteringen. Detta med sopsortering är nytt för oss och något vi har fått lära oss sedan vi flyttade in här. I B-ham så sorterades i princip inte något alls och vi hade en gigantisk tunna som tömdes två gånger i veckan. Man kunde sortera papper och metal från övrigt men inte mer än så. Här på innegården finns som sagt dessa behållare för papper/tidningar, matavfall och sedan övriga hushållssopor.
Behållaren för matavfall är sådant som komposteras. Vi har även fått särskilda plastpåsar just för komposterbart avfall.


Hela området känns väldigt modernt och fint. Husen är byggda i lite olika stil och jag tycker att området känns mysigt och att husen är vackra. Det huset vi bor i trodde C var byggt 2005. Jo här känner jag att vi kommer att trivas. Nu får vi bara hoppas att det inte regnar så förbannat varje morgon jag ska till jobbet ;-)

11 comments:

Saltistjejen said...

Jag gillar Hammarby Sjöstad skarpt!! Så fint med närhet till både vatten och skog. Dessutom fina hus och miljöer. Har som sagt vänner som bor där. och vi var där iböand när vi bodde i Årsta eftersom det ju är så nära. Särksilt med Tvärbanan vilketn jag f ö tycker är fantastiskt bra!!! :-)
Sopsortering har vi här men inte alls i samma utsträckning som i Stockholmsområdet. Skönt att ni känner att ni kommer trivas med boendet. DET är värt mycket!
Kram!

Desiree said...

Saltis, har ni eran lägenhet som ni har kvar i Årsta alltså? Du har helt rätt i att boendet och området man bor i faktiskt betyder mycket för trivseln. Jag är som sagt väldigt glad och nöjd att vi har fått tag på detta.
Kram!

Katarina said...

Jag tycker att Hammarby Sjöstad är ett trevligt område. Jag kom ihåg när ett par vänner till mig flyttade dit när området var nytt,, det där ruffiga hamnområdet, sa alla. Det är nog glömt idag!

Sopsortering, visst känns det bra! Jag tror att du kommer att trivas, jag har det på känn!

Kram

Desiree said...

Katarina, ja idag är det inget kvar av något ruffigt hamnområde. Jag tycker de har lyckats väldigt väl med att göra det vackert här.
Kram!

Annika said...

Sjöstaden är suverän!! DÄR skulle jag också vilja bo.
Har ju tänkt visa Peter platsen när vi är i Sthlm tillsammans nästa ggn. Tycker den är så unik på ngt sätt!
Avis på er som får bo där!
Sopsorteringen är så annorlunda mot här! Det går inte att jämföra en ggn!!
Japp, där i Sjöstaden kommer du, och ni, att trivas!!!
Kramar!!!!

Livet enligt Jenny said...

WOW vilket härligt område! Har faktiskt sett det på tv en gång. Verkar så himla mysigt och inte helt fel att ha vatten så nära inpå...
Kramen

Desiree said...

Annika, jag och Calle bjuder in er båda nästa gång ni är i Stockholm helt enkelt så att ni kan få komma och titta och njuta av våran fina uteplats :-)
Det skulle vara underbart att få över er på middag.
KRam!

Livet enligt Jenny, jag uppskattar som sagt verkligen att ha vatten närainpå just eftersom vi i Alabama bodde så långt från vatten. Det känns som ett guldkorn i vardagen att ha vatten kring knuten.
Kram!

Miss Marie said...

Vad fint ni har det! Kanon ju. Lyxigt med sopsortering så nära, då är det ju inga problem med att sortera heller!

Malin said...

Hej! Jag har börjat läsa din blogg och det är intressant att se hur det är att flytta tillbaka till Sverige. Jag har precis flyttat till Florida från Sverige och förundras över hur saker är här! Känner igen att jag gillar mycket av sakerna här som du skriver att du saknar i Sverige. Jag har blivit medlem på Costco och älskar att åka dit och (stor)handla. hoppas det slutar regna på dig och att du får en vacker höst!!

Marianne said...

Det är jättefint i Hammarby Sjöstad! Och vilken tur ni har som bor så nära vattnet. Det blir onekligen lite charmigare då. Skönt med en så fin uteplats också, och vilken grill!

Vilket modernt sopsystem! Det har jag aldrig sett förut, men det ser verkligen bra ut. Jag har bara sett de där överfyllda sopstationerna som står på trottoarerna och svämmar över, de här ser ut att vara mycket bättre och som om de kan svälja hela den mängd som behövs. Ja hjälp, sedan ska man lära sig sortera enligt svensk modell, det kan jag inte alls. Här sorterar jag ju efter helt andra principer - äckligt och rent : )

Kramar!

Anne said...

Jag läser med nöje dina inlägg och ser dina bilder från hur livet och vardagen sakta sakta börjar ta sin form hos er. Har haft svårt sitta längre perioder vid datorn så har skippat kommenterandet ett tag. Nog tjatat om den saken. I alla fall, Hammarby sjöstad är verkligen supermysigt! Man får en positiv känsla bara vistas i området och promenera runt. Nu har jag inte varit där nåt sen kanske tidigt 2006 så det har säkert hunnit hända en mer i området. Men annars så är väl området rätt klart nu, eller finns det rum byggas mer?
Kram!